Forum

Mynte mod skvalderkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: E. Andersen, 15. maj 2008 kl. 14.46

Jeg har en bane bart jodt langs hegnet til naboen (mellem hegnet og græsplænen), hvor der gror skvalderkål. Jeg har tænkt mig at plante nogle urter langs hegnet bl.a. mynte, som vokser ret hurtigt i mine potter.

Mit spørgsmål er: hvor hurtig vil mynten brede sig? Kan det fortrænge skvalderkål fra naboen? Vi det invadere resten af min have?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 15. maj 2008 kl. 15.04

Hvorfor slår du ikke strimlen med skvalderkål samtidig med, at du slår græs? En ugentlig nedklipning sommeren igennem kan måske ikke få skvalderkålen til at forsvinde helt, men reducerer den kraftigt.

Jeg har to slags mynte i haven – den ene breder jeg helt vildt og invaderer hvad som helst, hvis ikke jeg er efter den hele tiden (den er spærret inde i en nedgravet plasticspand uden bund, men i år har den sprængt spanden). Den anden gror langsomt, og er nem at holde styr på. Så måske vil du – og naboen – få mynte i hele haven, hvis du går i gang med dit projekt, og måske ikke.

Under alle omstændigheder tvivler jeg på, at mynte kan udrydde kvalderkål – men prøv at læse den lange tråd om skvalderkål, der findes her på siden.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Andersen, 15. maj 2008 kl. 15.16

Tak for dit svar Merete
Jeg tror min mynte er af den "hurtige" slags.

Jeg vil lige forklare mig bedre. Jeg er, efter meget hårdt arbejde blevet skvalderkål-fri. Naboen til gengæld har en del på sin side af hegnet og vil ikke gøre noget ved det. Jeg vil gerne have en "bane" jord, hvor jeg vil dyrke nogle urter, men gider ikke at luge naboens skvalderkål, som kommer kravlende under hegnet til mig. Derfor tænkte jeg på mynte, da jeg bruger en del af denne fortræffelige urt og den virker til at kunne holde skvalderkålen nede. Jeg vil dog ikke "inficere" min have med noget der er værre.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 15. maj 2008 kl. 22.06

Grav noget ned som holder naboens ude og kæmp kampen indædt og intenst et enkelt år, det lykkedes for mig

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 16. maj 2008 kl. 23.02

Prøv at sætte en kant af fliser på højkant, det har de gjort i vores kvater og jeg syntes det er rimeligt effektivt

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Andersen, 17. maj 2008 kl. 14.15

Tak for Jeres svar.

Jeg tror jeg vil forsøbe med kanten og mynten.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Moth, 22. maj 2008 kl. 17.32

Det er et kendt problem med skvalderkål fra nabohaver. Vi har, før vi gav os til at rense en lignende rabat jord som du beskriver den, nedgravet/presset trapetzplade vi havde i overdkud fra gragen ned langs plankeværket, ca ½meter ned og så der stikker små 10 cm op over jordoverfladen. Det er gjort at vi kan holde vores side fri for skvalderkål... endnu for man kan jo andrig vide sig helt sikker med det skidt ;0)

Nyt svar til emnet »Mynte mod skvalderkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mynte mod skvalderkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider