Forum

Haveplansproblemer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Roalf, 21. maj 2008 kl. 22.20

Hej alle
Vi har fået haveplan fra Hangaards Have som er fuldstændig ubrugelig og fyldt med fejl. Vi har krævet pengene tilbage, men dette nægtes vi. Og generelt MEGET overfladisk gennemgang og hjælp fra Hangaard.

Tillige har vi hørt at hun stort set altid laver samme indhold i hver en have uanset den bestående haves – og indehavernes – æstetik.

Har andre samme/lignende erfaringer?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 16.07

Uha uha, det lyder som noget af en hvepserede I der har fået hånden i. Pengene tilbage lyder som det mindste I kan bede om!

Mvh Eivin (^_^)

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. januar 2009 kl. 23.22

Hej Rene

Jeg var lige inde og kigge på dennes hjemmeside og kan ikke se om hun er medlem af en forening f.eks. Danmarks havedesigner foreninger eller Danske anlægsgartner forening, for så vil man kunne få hjælp denne vej rundt.

Ellers står man tilbage med "katten i sækken" Dem der er medlem overlever ikke længe i branchen, hvis de ikke kan levere varen og selv de påstår at være medlem, er det ingen garanti.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. januar 2009 kl. 9.25

Et velkendt problem i Vestjylland.

Anne Marie

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. januar 2009 kl. 10.56

Til Eivin Knidsen og Anne Marie

Jeg gør yderst sjældent det her – men jeg bliver ked af det ved at opleve, at I spinder videre på et andet menneskes utilfredshed uden at det reelt kan hjælpe vedkommende til et forlig.

Og med tanke på, hvor mange besøgende Havenyt har hver eneste dag, er det vigtigt for mig at gøre Jer opmærksomme på, at Jeres indlæg i denne tråd kan sende et signal om, at havefolk bruger tid på brok i stedet for på venlig interesse for andre med interesse for at dyrke en plet jord.

Der er kun én måde for René Roalf at blive tilfreds på – og det er ved en ordentlig kontakt med havearkitekten og en slutning på sagen, der respekterer begges parters behov for fair behandling.

Det samme gælder for de mennesker, som har ladet René Roald høre om deres oplevelse af, at havearkitekten "laver samme indhold i hver en have".

Jeg kender ikke havearkitekten og har aldrig set nogen haveplaner fra hendes hånd – men jeg ved, at livet for enhver af os er for kort til ærgelser og til negativ omtale af andre.

Og jeg kan jo ikke vide, om René Roalf forlængst har fundet en udgang på mellemværendet, som han lever fint med – det håber jeg da, at han har!

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 26. januar 2009 kl. 11.18

Kære Lone Brems, jeg kommer med et helt reelt løsningsforslag, nemlig at Rene bør tage kontakt til Hangaards Have med henblik på at få pengene tilbage. Derfor kan det undre, hvordan det kan mislykkedes dig at se det relevante i mit indlæg. Men nogle gange kan den naturligvis glippe i farten, og det er dig hermed tilgivet.

Mvh Eivin

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Roalf, 26. januar 2009 kl. 12.47

Kære alle

Tak for ordene.

Sagen er desværre nok ''lukket'', da vi ikke kan få pengene retur og kun kan få rettet planen, hvilket vi ikke finder grund til, da stil, smag etc. er så langt fra egne ønsker.

''Æstetiske varer'' er svære. Jeg er selv fotograf og billedkunstner og kunne ikke drømme om at nægte en kunde refusion, hvis f.eks. et billede alligevel ikke ''passer hen over sofaen''.

Grunden til indlægget her var ønsket om lidt erfaringer/råd og IKKE for at sværte nogen. At jeg så har været i kontakt med 2 andre som har haft samme oplevelse bekræftede mig kun i at have en sag. Set fra vores synspunkt kunne vi ikke komme videre, da Hangaard ikke ville tage planen retur men kun rette i planen (f.eks. en glemt flagstang, brændeskur, træ etc...)

HVIS nogle skulle være interesseret i at se hvordan en haveplan ser ud fra Hangaard og hvor ubrugelig/svær den er udformet (altså blot ''det tekniske''), sender jeg gerne en elektr. kopi til skræk og advarsel.

Mvh og tak for indlæg
René Roalf

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. januar 2009 kl. 18.21

Hej Rene

Det er smadder ærgeligt at det er endt sådan for jer.

Jeg vil gerne se et kopi af denne tegning og beskrivelse blot af ren nysgerighed.

Selvom jeg er uddannet anlægsgartner vil jeg ikke selv lave haver for folk imod betaling, da jeg mener at en have skal skabes lidt efter lidt og min egen have er en samlerhave og bære bestem ikke præg at det er en anlægsgartner, der bor her. Både mine planter oh mine belægninger har jeg skaffet mig hen ad vejen.

Det er meget let at sige at man skal plante det og det. Men hvem siger at kunden kan lide det og hvordan ser det ud efter nogle år, hvor kunden selv har været igang med at beskære det osv. Mange af de have programmer så som Hokus pokus er der nogle dygtige havedesigner med en stor pengepung og så er det ingen sag at lave en have. Men jeg kunne godt tænke mig at se nogle af de have nogle år efter.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. januar 2009 kl. 19.33

Hej Lone
Mit indlæg var ment som en advarsel. Jeg står jævnligt med sådan en plan,hvor jeg skal forsøge at rette op på kundens misforståede ønsker. Der er efterhånden svært at tage et sådant firma seriøst,når man gang på gang skal forsøge at få noget brugbart ud af en tegning,som kunden har betalt for og ikke kan komme af med.

Jeg ved ikke,hvor misforståelserne opstår,men de er tilstede og dominerer kundens opfattelse af tegningen. Det er svært at vende til noget positivt.

Anne Marie

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. januar 2009 kl. 20.20

Hej Anne Marie

De fleste kunder for vel også et chok, når de skal ud og indkøbe planter, da mange havedesigner ofte glemmer at give kunden en ide om, hvad tingene reel koster. Det er vel de færreste, som er ligeglad med prisen. Ofre man 30–50.000 kr uden selv at sætte sig ind i pasning og pleje af det kan det hurtig blive ødelagt. Derfor bør der også følge en vedligeholdelsesplan med

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. januar 2009 kl. 9.02

Eivin Knidsen, René Roald (Fotograf og billedkunstner) Anne Marie (Lønbæk Planteskole) og Søren Duun (anlægsgartner) samler op på denne tråd i Forum.

Det kommer der faktisk et spændende nyt emne ud af:
Hvordan kan man indkredse sine forestillinger om ens egen kommende have og udtrykke sine forventninger, indsatsvilje- og muligheder klart til de rådgivere, man kommer i kontakt med igennem et ofte årelangt projekt?

Jeg vil kontakte redaktørerne for Havenyt og PØ og foreslå, at de overvejer, om emnet kan bruges som tema på hjemmesiden eller i bladet.

Havenyt's forum kan fortsat også være en god medspiller i sådan en afklaringsproces, men langtfra den eneste. For brugere af Havenyt's forum er det et vilkår, at man har to muligheder: Læse og skrive. Den ekstra forståelse som samtale giver mulighed for må søges i andre sammenhænge.

Når nogen skal tage fat på projekter, de ikke helt kender omfanget af, er det meget tit hjælpsomt at spørge.

Ja, hvor banalt kan det blive vil nogen nok indvende... Det er ligeså enkelt som det er hamrende svært er mit bud på et svar til dem.

Men det kan faktisk lykkes nogen gange – og bestemt også i dette forum!

Når det lykkes for alvor at interessere sig for et andet menneskes tanker og ideer og når man beslutter sig for at lytte ordentligt til, hvad den anden overvejer, så åbnes der mulighed for at tankerne og ideerne bliver mere klart formuleret. Når det lykkes bedst at spørge, lytte og forstå kan der skabes bedre og sikrere grundlag for beslutninger.

Måske (!) får man selv mulighed for at komme med et forslag, som den anden kan overveje at bruge...

Men det sker, at interessen for den andens søgen forandres til iver efter at komme af med ens egne erfaringer – både de gode og de dårlige -! Den andens oplæg bliver let ubetydeligt i forhold til denne ivrighed. Så ender indsatsen med at være meget lidt produktiv, forandrende og hjælpsom.

Naturen omkring os gør hver eneste dag opmærksom på, at forandring og produktivitet er vilkår for liv – og at hjælpsomhed og omtanke kan give meget positive bidrag til disse processer.

Med venlige hilsner fra
Lone
– som i daggryet har plukket de allerførste vintergækker og kan konstatere, at daglængden er tiltaget med 1 time og 18 minutter

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. januar 2009 kl. 9.40

Netop Lone.

Som Rådgiver/sælger er punkt
1: lytte efter ønsker/ideer/drømme.

2: spørge ind til hvorfor.

3: komme med alternative løsninger.

4: rådgive efter egne erfaringer.

5: blive enige med kunden om,hvad de beslutter sig for.

Det er meget vigtigt at kunden får det sidste ord,da det giver glæde fremover i vedligeholdelsesfasen. De ved hvad de har valgt.

Man skal virkelig sætte sig i kundens sted, for at yde det optimale.

Hilsen
Anne Marie
og det er forår i dag.Skovduerne kurrer helt overstadigt.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2009 kl. 11.15

Det er lidt nemmere at købe nyt køkken eller bil, hvor man kan se ideen med det samme og ved hvad der kræves efterfølgende (service mv.). Det er straks være at skulle se ideen efter 10–15 år, når træerne og buskene syner af noget. Får man ikke passet tingene, med hensyn til at gøde, beskære osv. ligner det med tiden nogen man ikke kan være bekendt. Har man ofret masse af penge kan jeg godt forstå, at man bliver bitter.

Jeg er sikker på, at hvis man så mange af de haver, som folk fik lavet i hokus pokus programmerne, ville man så noget, der var løgn. Et er at få en have men en anden er at passe den fremover. Mange mennesker ved ikke særlig meget om haver og der kan man hellere ikke bebrejde dem for. Derfor skal man være meget varsom med at stille for store krav.

Jeg vil derfor give Anne marie ret i at man heller må lytte til de ønsker som folk har og så sælge dem lidt ad gangen, frem for at de det indtryk at man bare vil sælge dem en masse.

de mennesker som jeg har passet have for har alle gerne ville have enten et staude bed eller et rosen bed, for der ser rigtig godt ud, men deres viden og interesse omkring pasning, den er næsten lig nul, så vil jeg ikke komme med alverdens forslag.

Nyt svar til emnet »Haveplansproblemer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Haveplansproblemer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider