Forum

Naboen chikanerer med roundup

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Flebbe, 2. juni 2008 kl. 17.59

Hej.

Vi har en nabo, som bevidst chikanerer os med at sprøjte roundup i skel, så vores græsplæne, der grænser op til skel svider af. Vi har også et lille aflukke ved vores gæsteparkering, hvor vi stiller haveaffald i sække, til vi kan komme af med det. Omkring aflukket, der max er 1,2 m. bredt, har vi mod skel sat et par bøgeplanter, så der med tiden kan skærmes af. Disse planter har naboen også givet roundup.

Naboen grund ligger meget højere end vores, og på skrænten har han sat kotenaster. På toppen af skrænten har han en høj mur, der lukker hele hans indkørsel af. Muren er integreret i bygningen og er mindre end 1 meter fra skel mod vores have. Ind mod vores have har han sat et trådhegn, som han mener står på hans side af skel (max. 10 cm. fra skelstenen), og han vil ikke på nogen måde gå med til, at vi planter hæk i skel til afgrænsning af grundene, så vi kan være i fred i vores have. Han har nu flere gange givet roundup i skel, og vi frygter efterhånden, at vores frugttæer, der står ca. 1,5 m. fra skel, begynder at tage skade. Hvad kan vi gøre?

Hans argumentation for hønsetråden er, at der skal afgrænses tydeligt mellem grundene, og er vores børn i haven og eks. spiller fodbold, så står han på en anden side af muren og skriger op, at de ikke må bule hans hegn.

Kan vi tvinge ham til at fjerne trådhegnet og herefter sætte bøgehæk op i skel, som er kotume for resten af kvarteret?

MVH en meget frustreret nabo.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 2. juni 2008 kl. 19.43

Ja det nærmer sig jo systematisk chikanerier og det kan man altså så vidt jeg er vidende gå videre med til højere instans. En sådan nabo som I beskriver der – på dét niveau hvor han befinder sig – er ikke nogen gevinst for et hyggeligt villakvarter, eller i og for sig noget slags kvarter. Hvis I kunne tage en snak med ham om problemerne ville dette dog være at foretrække for alle parter.

Mvh Eivin

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Flebbe, 2. juni 2008 kl. 20.19

Hej Eivin.

Tak for dit svar.

Du kan tro, vi har skam prøvet med al form for diplomati. Talt pænt og ordentligt,og spurgt ham, om vi ikk skal finde en god løsning, som vi alle an være tilfrede med, men desværre.

MVH L. Flebbe

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 2. juni 2008 kl. 22.36

Jeg mener at hegnstilsynet hører til under kommunen. Prøv at søge på jeres kommunes hjemmeside eller tring til dem. De er til for lige præcist den slags situationer, men det koster vist lidt at få dem til at komme ud og kigge på situationen, men de de jar til gengæld magten til at gennemtvinge løsninger i tilfælde at uenighed.

Du kan evt. søge lidt på netter efter Lov om hegn, §§27–29, det kan være at det kan gøre en forskle at vifte lidt med paragrafferne.

www.skanderborg.dk/Hegnssynet-613.aspx

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Erik Staxen, 1. februar 2009 kl. 14.03

Naboen skal ramme de grønne blade på dine frugttræer, før
der sker noget med træerne. Round up virker kun på de
grønne dele – og altså ikke gennem rødderne.

M.V.H.

Jens

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. februar 2009 kl. 23.26

Det er rigtigt at Round up skal i gennem bladene for at man får den sikre virkning, men man skal være opmærksom på at små rodskud fra selv meget store træer kan volde skader på modertræet, hvis de rammes. Jeg mener også at have fået at vide at Round up kan udskilles via rødderne og dermed smitte andre arter, hvis rødder er vokset sammen med det træ, som bekæmpes. Derfor kan din hæk godt tage delvis skade, hvis han bekæmper træer tæt ved din hæk. Dog har jeg ikke hørt det omtalt omkring ukrudt i hækken. Men man skal selvfølgelig passe på, hvor man rammer.

Der er en lovgivning omkring brugen af dette middel, men jeg tror at den bliver meget svært opretholde og sikre tilstrækkelig med beviser...

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. februar 2009 kl. 2.03

Jeg vil fraråde at tro, man kan sprøjte brunt træ med glyfosat uden skadevirkning. Det går somme tider godt og andre tider skidt. Man skal i det hele taget passe på med sprøjten. Der skal så lidt vinddrift til, før der kommer en uoprettelig skade. Hvis der er uønsket træopvækst, så klip dem ned om vinteren og smør stubben med en pensel. Min erfaring er, at der yderst sjældent er rodsammengroning på ikke næstående arter. Brug så hakkejernet eller buskrydderen om sommeren.

Mvh. Hans

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. februar 2009 kl. 10.57

Lidt sladder

Der var engang en overgartner/formand, der for mange år tilbage sprøjtede Round up på nogle rodskud, af nogle fredet popler, i den tro at rodskudene gik ud, men ej modertræet. Træerne indgik dengang i Gentofte kommunes lokalplan for bevaringsværdige vejtræer.

Enden på det hele var at manden opsage sit job meget hurtigt og fandt sig et nyt et i Nordjylland.

Man skal med andre ord tænke sig meget grundigt om, når man anvender det...Jeg mener ikke at det ville være en skade til, at man indførte et slags kørekort til brug af det

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. februar 2009 kl. 6.32

Round Op ag således anden gift er et alvorligt indgreb i vor natur, som vi vel ikke som sådan kan have interesse i.

Mvh Eivin

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Godiwa, 18. juli 2009 kl. 16.46

Tjaah han er den type hvor man får lyst til at skrive F U C K – D I G på hans græsplæne med roundup som tak for sidst

men så er man desværre ikke et hak bedre end ham selv om det kan være noget så fristende

men du må jo kunne melde ham for ham må ikke sprøjte hækken eller andre planter på din grund og han lyder jo som om han er så langt ude at et par strissere der dukker op og siger et par alvorsord til ham, men de har jo altid så travlt desværre (de skal jo have deres kaffepauser)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 18. juli 2009 kl. 16.50

Round up er en gave til danmarks haveejere! Jeg kunne ikke forestille mig ikke at bruge det, da det er særdeles effektivt mod planter, buske og træer af alle slags! Dermed bliver det også en effektiv måde, hvorpå JEG kan bestemme, hvad der skal være i MIN have!

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Godiwa, 18. juli 2009 kl. 16.53

Det er nu også fint nok Albert, så længe du ikke sprøjter med det i naboens have ;)

–
www.simpelt-liv.dk/ opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 18. juli 2009 kl. 20.23

Albert er ikke en gave fra oven, tværtimod!

MD

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 18. juli 2009 kl. 20.32

MD – du bruger måske ikke round up, eller hvad?! Jeg er faktisk også ligeglad! Du er en pest for folk på dette forum!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner3400, 18. juli 2009 kl. 20.40

Måske skulle de eller dem have foræret noget mere fred somligt.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 18. juli 2009 kl. 20.42

Gartner! Hvad mener du?!

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carlo, 19. juli 2009 kl. 0.47

Roundup er noget fanden har skabt.

Kun folk uden viden, eller samvittighed, bruger et såen skadeligt produkt.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 19. juli 2009 kl. 20.39

Kære Albert, måske du har ret...?

Jeg er for dig, hvad Round-up er for naturen. f...!

MD

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 19. juli 2009 kl. 20.56

Tænk at i gider diskutere med ham igen...

Lad nu Albert være i fred og kom videre med tråden uden at svare på hans indlæg.

Det er den eneste rigtige vej videre!

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 7. september 2009 kl. 14.09

I Danmark er der hegnspligt. D.v.s. at hvis een af naboerne stiller krav om etablering af hegn i skel, skal dette opføres. Man skal så selvfølgelig enes om typen af hegn: hæk, hegn, mur el.a. I bør, da I allerede overfor nabo har rejst krav om etablering af fælleshegn og er blevet blankt afvist, tage kontakt til hegnsynet som tidligere foreslået. Udfaldet er givet på forhånd, og det er den af parterne som afgørelsen mnå siges att gå imod, der skal betale det (relativt lille) beløb for afholdelsen af hegnsynet. Med håb om, at jeres børn ikke bliver gode venner.

Nyt svar til emnet »Naboen chikanerer med roundup«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Naboen chikanerer med roundup

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider