Forum

Turbo på planterne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 9. juni 2008 kl. 14.00

Jeg har nogle syrener og en rødgrenet kornel.

De står og skal danne en væg som skal sørge for at min have er min og ikke hunde og barnevogns lufteres kiggeplads.

Er der nogen måde man kan sætte lidt turbo på de 2 planters vækst?

Så noget andet, jeg har nogle æbletræer som er vel sagtens 100 år, hvis man i kanten af deres kroner planter nogle pil, vil de så ødelægge æbletræerne, hvis der kommer til at stikke lidt pilegrene op gennem noget af kronerne?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. juni 2008 kl. 20.57

Med hensyn til pil rundt om æbletræet, så tror jeg ikke umiddelbart de vil ødelægge æbletræet.

Jeg går ud fra at det er pil der skal beskæres til pileflet. Ellers så tror jeg helt sikkert at de vil ødelægge æbletræerne. For de bliver meget større end æbletræer, så de vil skygge.

Turbo på buskene, sol, luft og vanding er vist det eneste der virker. Så lad være med at plante for tæt. Hvis du sætter et plankeværk foran kan det være at de vil søge mod lyset og blive høje hurtigere, men så bliver de tilgengæld tynde i bunden. Og hele ideen er selvfølgelig væk GG

Hilsen Helle-Sofie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 9. juni 2008 kl. 21.55

Ok, planen er nu at pilen skal holdes i stram snor, ellers har jeg hørt det er noget der let kan tage overhånd.

Så her til aften mine syrener er begyndt at skyde helt vildt, så det tegner da til de lever. Den rødgrenede kornel er også pludselig begyndt at have travlt, lidt spøgst at det bare ligepludselig starter med at gro sådan indenfor et døgn, har ellers kigget og passet dem hver aften he he målt og vejet, næsten da – men har da været i tæt dialog med dem.

Det er værrer med æbletræerne, de 2 har nogen skader, den ene en flækket stamme, og den anden har et stort gammelt sår hvor den er rådnet så meget at stammen er hul :-(så de har desværre nok en begrænset levetid tilbage, men de får nu alligevel lov at stå til de vælter selv, for de leverer godt nogen sække æbler i løbet af sådan en sæson.

Nyt svar til emnet »Turbo på planterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Turbo på planterne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider