Forum

Frugttræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Holger Jepsen, 19. juni 2008 kl. 16.16

For fire år siden plantede jeg to blommetræer – et sveskeblomme og en anden mørk blomme – et Filippa-æbletræ og et Clara Friis-pæretræ.

Der kommer nærmest ikke frugt på træerne. Jeg har i forvejen et gammelt træ med victorie – kopatteblommer. Der er så mange, at jeg kan åbne et mindre detailudsalg, hvis nogen ellers gider spise den slags.

HVORFOR KAN JEG IKKE HØSTE AF MINE NYE TRÆER?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. juni 2008 kl. 7.14

Det er ikke ualmindeligt at unge træer ikke bærer så meget, mens de er unge. Især kan visse blommesorter være 10–15 år om at give frugt (Reine Claude).

Undgå gødningstilførsel. Generelt kan siges, at hvis planterne har overskud af kvælstof, bruges energien til skudvækst frem for frugtsætning. Så det gælder om at holde træerne lidt til den "sultne" side. Samme princip gælder blomstrende planter. Dog kan klimatiske variationer også spille ind, ligesom jordens beskaffenhed og indhold af næringsstoffer. En våd sommer som 2007 med høj nedbør, giver desuden en større mikrobiel mineralisering og dermed frigivelse af næringsstoffer i jorden, hvilket i kombination med gødningstilførsel stimulerer skudvæksten. Megen fugt kan alene favorisere bladenes og skuddenes vækst.

Du må vente og have lidt tålmodighed.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 20. juni 2008 kl. 8.39

Blomstrer dine træer?

Hvis ja, så skyldes de manglende frugter enten frost i blomstringstidspunktet eller dårlig bestøvning.

Hvis nej, så står dine træer forkert (for meget skygge, for tørt eller for meget gødning)

Nyt svar til emnet »Frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider