Forum

Spansk altan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Knoblauch, 27. juni 2008 kl. 22.07

Hej Allesammen

Jeg har en udfordring som jeg håber nogen herinde måske kan hjælpe med.

Jeg har fået en lejlighed med en dejlig altan, og dermed en masse (syntes jeg selv) gode ideer.

Problemet er at altanen er overdækket med glas så der bliver meget varm og alt hvad jeg sætter derud brænder af.

Er næsten lige kommet hjem efter 5 år i Spanien og havde en ide om at jeg ville forvandle altanen til en lille mini patio. Mit eget lille Spanien med en masse planter og blomster i krukker.

Jeg har aldrig haft hverken have eller altan og er helt grøn på det område.

Har spurgt i flere plantecentre hvad der kan tåle direkte sol. De er også hjælpsomme nok, men når jeg så kigger nærmere på dem de forslår – så står der på dem at de ikke tåler direkte sol:-(
Jeg har direkte sol indtil kl 14–15 stykker hver dag.

Jeg satte en høj flot (og dyr) palme lignende plante derud, og efter en uge var de grønne blade helt brune. Nu er den kommet på rekreation i stuen:-) men det er dyre lærepenge.

Hvis der er nogen der har gode ideer og forslag, evt. nogen somkan anbefale et sted hvor man kan får god hjælp og vejledning/inspiration ville jeg være meget taknemmelig.

Med venlig hilsen
Lotte:-)))

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 13. juli 2008 kl. 20.25

Hej Lotte.

Jeg kunne forestille mig at f.eks. en nerie og et oliventræ vil kunne lide varmen og solen, hvis bare du sørger for at de får vand nok. Rigelig med vand i underskålen til nerien.

Også pelagonier, kaktus, sukulenter og et citrontræ vil jeg tro.

Du kan jo forsøge med små planter og se hvordan de klarer det.

Hilsen Bente

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Knoblauch, 15. juli 2008 kl. 13.53

Hej Bente

Sukulenter har jeg selv fundet ud af i mellemtiden, men ja du siger noget. Oliventræer må da også kunne klare den.

Nerie vil jeg lige google.

1000 tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Lotte:-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2008 kl. 9.12

Hej Bente

Det er muligt, at du undervejs mod beslutningerne om dit grønne rum kunne have glæde af at læse Allan Høxbroe's & Politikens bog om havestuen og Lars Lunds "Det økologiske drivhus året rundt".

I begge er der gode råd om mulighederne for at modvirke overophedning, hvilke skadedyr, der er knyttet til hvilke planter osv. osv.

God fornøjelse med projektet!

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Spansk altan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spansk altan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider