Skrevet af: Flemming K, 28. juni 2008 kl. 7.35
Hej
Jeg har installeret en regnvandstønde til mit drivhus. Men, hvor mange liter vand, kaster hver kvadratmeter tagflade af sig pr. år? Jeg er godt klar over, at taghældningen spiller ind på resultatet og, at der hæger lidt hassel ind over tagfladen. Men det er bare for at få et cirka indtryk.
Flemming K
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juni 2008 kl. 7.59
(Grundflade x antal mm)
Selve nedbøren regnes ikke i kvadrat, men i mm, da vandet falder "over hele fladen". Du vil derfor principielt ikke få flere mm pr. 1 x 1 cm eller 10 x 10 cm (dm2) end på 100 x 100 cm (cm2), da vandet trænger lodret ned og alle steder vil give samme "mm-højde". Læforhold (lokale) og regionale forskelle mv. kan dog nogen variatione.
Ved opsamling og udvanding kan du blot beregne den opsamlede mængde, ved at gange husets grundflade inkl. udhæng (ikke selve overfladearealet da taget skråner).
Tallet ser for et areal på 10m2 (nedbør kommer dog med store lokale udsving) omtrent sådan ud: 10000 mm2 600 mm = 6000000 mm3
(omregnet)
10 x 0,6 m2 = 6 m3 årligt
Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2008 kl. 8.14
Du får i gennemsnit 712 liter vand pr. m2 på et år, så hvis du har et drivhus på 10m2 vil det i et normalår blive 7120 liter vand.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juni 2008 kl. 8.23
Ikke 712 eksakt, idet der er store regionale forskelle i nedbøren fordelt over landet, med mest i Vestjylland, mindst omkring Storebælt og Sydhavsøerne. Afhængig af din bopæl vil tallet variere. Se evt. DMI www.dmi.dk/dmi/index/danmark/klimanormaler.htm
Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2008 kl. 10.43
Ifølge DMI er landsgennemsnittet 712mm det er det jeg har brugt som eksempel da jeg ikke ved hvor i landet Fleming bor.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: MD, 28. juni 2008 kl. 15.33
Hej
Antal liter pr. kvartratmeter, kommer an på hvor meget det regner...
Det kan man ikke forudsige, selv ikke Voldborg.
MD
Skrevet af: Flemming K, 29. juni 2008 kl. 21.54
Lige for at følge op på spørgsmålet...
Der er kommet 3½ cm vand i min tønde... Det regnede næsten hele dagen i lørdags...
Flemming K
Skrevet af: Godiwa, 17. juli 2009 kl. 18.04
Som andre har sagt så er 1 mm regn på 1 kvm = 1 liter vand
så kan man selv prøve at regne lidt på det. f.eks giver 10 kvm tag med 25 mm regn (det vejrudsigten lover inden for det næste døgn hvor jeg bor) 250 liter vand. Det kræver jo så at man opsamler det hele og ikke har sådan en udskiller på som kun opfanger noget af vandet.
www.simpelt-liv.dk opskrifter, køkkenhave, husdyr og meget andet... læs mere om at blive selvforsynende uden at overdrive.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.