Forum

Valg af et æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 17. august 2008 kl. 10.09

Vi har plads til et æbletræ i vores have – og kun et! da haven ikke er særlig stor.

Hvilket æbletræ kan anbefales, som det eneste ene. Det skal helst være en sund og hårdfør sort.

NB: naboen har et Filippa æbletræ, så bestøvningen skulle være sikret.

Lisbeth.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 17. august 2008 kl. 10.14

Vil sigde at en Ananas rød for den giver nogle gode frugter

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. august 2008 kl. 10.40

Hej Lisbeth
Jeg vil foreslå Bøghs Citron, da den er blandt de aller sundeste og tilmed en af de svagest voksende sorter, det sidste for at du kan holde træet i en passende størrelse i forhold til haven. Desuden passer modnings- og spisesæsonen fint i forhold til naboens træ. Altid en mulighed for at lave en byttehandel – "I får noget af vores overskud – og vi får noget den anden vej", når træerne begynder at bære rigtig meget. Bøghs spises fra august til sidst i september.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 17. august 2008 kl. 22.10

Tak for disse emner til mit kommende æbletræ.

Til Boi Jensen: Det lyder spændende med et Bøghs Citron æbletræ, dette æble kender jeg slet ikke og har aldrig hørt navnet, er det en sort som kan købes i alm. planteskoler?

Lisbeth.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 18. august 2008 kl. 13.39

Jeg har blandt andet et "guldborg" æbletræ som lige nu giver dejlige modne æbler. Der er ingen sygdom i dem og de smager fantastisk. Ud over et godt spiseæble så egner det også sig fint som madæble.

Guldborg kan købes i næsten alle planteskoler.

Guldborg hører til de tidlige modne æbler sammen med sorter som "ananas, aroma og discovery"

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. august 2008 kl. 17.19

Hej Lisbeth og Lars
Guldborg har en meget kort holdbarhed og bliver også hurtig melet – desuden har den en meget søjleformet vækst. Disse 2 ting gør, at den efter min mening ikke skal være mellem de første 10 æblesorter, jeg vil have i egen have.

Bøghs Citron har en god lang spiseperiode og bliver først melet efter et langt stykke tid, lige før den rådner. Den købes ikke i standard planteskoler, for de har kun planteskoleforeningens standardsortiment, så du skal ud og søge – og den findes måske 5 steder i Danmark. I al beskedenhed har jeg den – men det har Blomstergården ved Viborg og Assens Planteskole også.

www.de-gamle-sorter.dk

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 19. august 2008 kl. 9.14

Enig – guldborg er et her og nu æble, som ikke holder mere end 1 måned. Men da æblerne falder af træet over 1 måned, giver den æbler i august og september. Min "lawfam" som minder om spartan giver æbler med 2–3 måneders holdbarhed fra omkring 1. oktober mens mit 3. æbletræ (bodil neergaard) giver æbler som kan spises fra november til februar. De 3 træer står i en 3-kant med 5–6m mellem dem og giver æbler fra august til februar.

Man skal huske at et æbletræ bliver ikke højere og bredere end man tillader med beskærersaksen. Jeg beskærer dem i februar og holder dem i "parasolform" så æblerne kan plukkes uden brug af stige.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 19. august 2008 kl. 11.52

Jeg tror, at mit eneste ene æbletræ nok bør blive et Bøghs Citronæble, det vil jeg søge efter.

Hvis jeg alligevel så ikke finder dette træ? (jeg vil ikke køre land og rige rundt efter det), har jeg måske planer om at plante et Discovery æbletræ, som jeg har set (og smagt) hos en bekendt, træet var flot – og ikke så stort, og med masser af fine ret store æbler på, også smagen var rigtig frisk og god.

Mit første valg bliver derfor Bøghs Citronæble, men ellers et Discovery.

Tak for de gode svar her, på mit sprøgsmål / ønske.

hilsen Lisbeth.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. august 2008 kl. 16.09

Hej Lisbeth
Du behøver slet ikke køre rundt, for både post og fragtmænd kører med træer, når det bliver plantetid.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 19. august 2008 kl. 22.07

Til Boi Jensen.

Jeg kan se (i *svar 5 her) at du er leveringsdygtig i et Bøghs Citronæbletræ.

Jeg vil derfor kontakte dig (via de gamle sorter)
og bestille sådan et æbletræ hos dig, som så kan sendes med posten / fragtmand, når det bliver korrekt plantetid. Vi tales derfor ved, jeg kontakter dig.

hilsen
Lisbeth.

Nyt svar til emnet »Valg af et æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valg af et æbletræ

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider