Forum

Surkirsebær Løvskal eller Sort Løvskal

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2008 kl. 15.59

Er der nogen, der kender en sort af surkirsebær (saftkirsebær), der er ekstremt mørk og ligeså indholdet af en sort, der stammer fra et område nord for Viborg. Byen der hedder Løvskal og kirsebærret har samme navn.

Sorten var på Pometet i Tåstrup indtil for ganske få år siden, men er nu forsvundet i forbindelse med rydning af et område.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Agnes Just, 12. september 2008 kl. 19.51

I 20 år boede vi i Løvskal og havde en rigtig stor have – en god nabo hentede selvsåede surkirsebærstiklinger i en nærliggende skov – blandt dem var et smukt lille træ – ikke ret højt med grene der bøjede blødt nedad – meget rigtbærende med store mørkerøde bær.

Det findes desværre ikke mere – den nye ejer har bygget maskinhus hvor det stod.

Jeg tror det måske var sorten Løvskal.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. januar 2009 kl. 17.16

På Blomstergården ved Viborg er vi i gang med indsamling af gamle frugtsorter. Så sent som i går var jeg rundt på flere lokaliter i Løvskal for at indsamle kirsebær af den gamle ''Løvskal'' kirsebær. Der blev indsamlet kirsebær fra 4 lokaliteter, som menes at være den originale ''Løvkskal'' kirsebær. Podekvistene podes nu og 3 træer fra hver lokalitet udplantes på Blomstergården til afprøvning. For at sikre, at vi får træer nok til udplantning, laves der ekstra podninger af hver sort, så det kan godt ske, at der bliver træer i overskud.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning W. Hansen, 21. marts 2009 kl. 19.01

Jeg er fra Løvskal og vi boede i byen i 30 år. Min famile har plukket kirsebær i store mængder og sendt kirsebærene i bajler til bl.a Randers– Jeg er meget stedkendt i Løvskal og ved hvor der gror kirsebær, Om det er sort Løvskal kirsebær ved jeg ikke– jeg går gerne med på en travetur, for at se på kirsebærtræer.

Er der nogen som er interesseret så skriv eller mail til mig

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. marts 2009 kl. 20.28

Det lyder rigtig godt. Hvis du dobbeltklikker på mit navn, kommer min mailadresse frem og du kan sende en mail, så må vi finde et tidspunkt, evt. når kirsebærrene blomstrer.

Nyt svar til emnet »Surkirsebær Løvskal eller Sort Løvskal«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Surkirsebær Løvskal eller Sort Løvskal

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider