Forum

180 grader.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Petersen, 26. juli 2003 kl. 0.48

Jeg har et 15år gammelt blommetræ, Rene Claude som hælder 180 grader det er næsten væltet.

Der er masser af blommer lige nu (Ikke Modne) Skal jeg fælde det helt,- eller kunne jeg
Save det af 2 meter over jorden og så håbe på at nye grene vokser lodret op.

Mange hilsener.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. juli 2003 kl. 9.08

Du kan gøre, som du nævner, selv om træet ikke bliver lige så kønt, rent æstetisk. Du får så ikke blommer, de kommende sæsoner. En anden mulighed er at forsøge at rejse træet igen, hvis det ikke er for længe siden, at det er væltet og træet groet fast, som det ligger. Det sker ved at fjerne de største og tungeste grene og trække stammen op i lodret, forsigtigt og uden at knække stammen. Træet vil få brug for at beholde opbindingen i hvert fald endnu en sæson, så det ikke vælter igen og når at gro fast. Måske kan du finde en anden form for krykker. Jo længere du venter, des mindre bliver sandsynligheden for succes med dette indgreb.

Årsagen til, at du må fjerne større grene, er, ud over at træet lettes, også, at det ikke bliver så udsat når det stormer.

Men hårde indgreb med sav vil altid medføre kraftig genvækst på bekostning af af næste års bæring. En helt anden løsning er at plante et nyt, og lade det overtage, når bæringen begynder her. Men i Reine Claude kan det let tage en del år.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 26. juli 2003 kl. 11.06

180 grader...

Står det så ikke med roden opad og kronen nedad.

Hele vejen rundt er jo 360 grader.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Petersen, 27. juli 2003 kl. 14.18

Jov, Det gør det ikke. Der skulle stå 90 grader.Mange hilsener...

Nyt svar til emnet »180 grader.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > 180 grader.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider