Forum

Hvilken æblesort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 8. september 2008 kl. 11.27

Hej alle,

Jeg har et æble, som er ved at modne nu. Det er lysende postkasserødt! Æblet smager syrligt/sødt og er dejligt sprødt med en fin aroma. Det nok vigtigeste kendetegn er at frugtkødet er pletvist rødmende – og ikke kun under skrællen, men hele vejen igennem. Er der nogen der kender denne æblesort?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. september 2008 kl. 12.29

Discovery

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 8. september 2008 kl. 13.08

Hej Lilium,

Tak for det korte, præcise, svar. Bliver æblet mere rødt jo mere sol det får, og rødmer kødet mere, jo mere rødt skrællen bliver? For hvis jeg sammenligner med dette billede af Discovery, så er det jo kun rødt nær skrællen, og æblet er ikke helt rødt over det hele, som dem på mit træ er:

www.dk-kogebogen.dk/billeder-leksikon/vis_billede_stor.php?id=303&billede=4

Det skal dog også siges at mit træ står helt frit, uden noget til at skygge, og kronen er 100% åben fra alle sider, så sollyset kommer ind på alle sider af alle æbler.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. september 2008 kl. 15.05

Ja-og det kan også tiltage så meget i selve frugten at æblemosten bliver helt lyserød.

Iøvrigt er mosten yderst velsmagende!

For tiden tager jeg et glas dgl. hvilket svarer til 4–5 æbler-så er det sunde islæt overstået på en gang, og man får ingen dårlig samvittighed af en enkelt aftenpilsner.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 8. september 2008 kl. 15.40

Tak for oplysningerne. :)

Det smager også helt fantastisk, så det er dejligt at vores lille træ endelig bærer. Sidste år fik det kun små kedelige æbler, og de faldt af inden de blev søde.

Ved en storm i efteråret knækkede toppen af, så træet nu kun er ca. 1,5 meter højt. Jeg lukkede såret med podevoks, og i år har det så begavet os med 42 store, røde, velsmagende æbler. Så det må man sige var held i uheld.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. september 2008 kl. 16.48

Jeg har lige adderet et billede af saften-som nok er mere rødlig end lyserød.

Se:
www.flickr.com/photos/16734351@N00/2840093330/

Lilium

Nyt svar til emnet »Hvilken æblesort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken æblesort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider