Forum

Såning af salvie

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anita, 26. juli 2003 kl. 10.58

Jeg har netop høstet frø fra lægesalvie og staudesalvie. Jeg spekulerer så på om jeg kunne så dem allerede nu, eller om det er bedre at vente til foråret. Er der nogen som har erfaring med dette?

Mange hilsner
Anita

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 26. juli 2003 kl. 13.33

Det bedste såtidspunkt er marts måned. Du skal være opmærksom på, at de frøplanter, der fremkommer, ikke er identiske med moderplanten; de er ikke frøægte. Der kan forekomme variationer og krydsninger, som ikke er helt så flotte. Ind i mellem ses det modsatte også.

Vil du have små salvieplanter, og være sikker på at de ligner moderplanterne, er det letteste og sikreste at tage stiklinger fra dine planter nu i juli. Du river enten en lille gren af inde ved hovedstænglen eller klipper et stængelstykke på 8–10 cm af og bruger disse. På stiklingene fjernes alle blade, knopper eller blomster undtagen de øverste, så vandbehovet falder mens roden dannes. Hvor blade har siddet vil ny roddannelse begynde. Derfor kan det være en god idé på stiklinge, der rives af, at sørge for at der kommer et lille flig af hovedstænglen med på stiklingen, så roddannelsen går lettere på disse. Når planterne begynder at skyde, er det tegn på roddannelsen er sket og planten kommet i ny vækst. De små stiklinge prikles i almindelig priklejord og holdes fugtige. De bør stå i skygge til de nye rødder er dannet, så potterne ikke tørrer ud. Du kan evt sætte en lille perforeret plastpose omvendt over, hvis det blæser meget eller du skal væk nogle dage. Det reducerer fordampningen fra jorden.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 26. juli 2003 kl. 19.49

Hej
Tak for svaret!

Nyt svar til emnet »Såning af salvie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Såning af salvie

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider