Forum

Velsmagende »vilde« æbler.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper N., 11. september 2008 kl. 9.17

Hej – for det meste er vilde æbler jo nogle små sure stakler, men jeg kender et par vilde æbletræer der giver nogle helt fantastisk saftige æbler.

Er der nogen der ved om det er til at skaffe stammer man kan pode på – og ved om det er noget der nemt lader sig gøre, eller skal man helst være erfaren gartner?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. september 2008 kl. 11.21

Hej Jesper

Hvis ikke du har mod på at pode selv så kan du kontakte Boi Jensen og få ham til at pode nogle træer for dig (imod betaling). Ellers kan du også kontakte Blomstergaården, der også poder på bestilling. Har du derimod mod på selv at pode så ved jeg at langeskov planteskole og Boi Jensen sælger grundstammer og tilbehør til podning. Det at pode er sjov og spændende og også en lille smule svært. Jeg går selv rundt og hygge-poder og det er fordi at jeg også selv kan lave grundstammerne selv, for ellers blev det for dyrt, men har du mod på det kan jeg evt. give dig nogle små fif. det er også den mulighed at melde sig til nogle af Boi Jensens podekurser

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper N., 11. september 2008 kl. 13.26

Tak for svaret :) Når du laver grundstammer selv, er det så fra frø fra vildæbler eller en speciel grundstammesort?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. september 2008 kl. 22.29

Hej Jesper

jeg har en palleramme, hvor jeg så har nogle mellemrum (ca 5 stykker) og i de mellemrum har jeg plantet en grundstamme langs jorden således at de skud der kommer op samme år og året efter bliver de kommende grundstammer. I juni måned er skudene/grundstammerne ca 30- 40 cm høje og så hypper jeg jord oppe omkring dem. Resten af sommeren vil de så (med lidt gødning) vokse sig store ca 60–80 cm. Om efteråret fjernes jorden hel ned til de eksistende grundstammer og der hvor jorden har ligget er der dannet mange fine rødder. Det er vigtig at fjerne alt jorden således at den gamle grundstamme kan skyde igen. Efterhånden som den gamle grundstamme bliver ældre vil den vokse sig større og sætte mange sideskud. Hvis der ikke er mange rødder på de grundstammer man laver eller at nogle er blevet for små, kan man lige skære dem af og plante dem ud i køkken haven, hvor jorden som regel er god og lade dem stå i en sæson, så vil både grundstammer og rødderne blive bedre. Det er bedst kun at lade grundstammerne sidde i en sæson, da du ellers risikere at de bliver alt for tykke og dermed ikke så egnet til podning.

Jeg kan lave ca. 15 til 20 brugbare pr. ramme (jeg har to rammer) af grundstammer og resten sætter jeg så på bed til året efter. Hvis podningen ikke lykkedes skal grundstammen have lidt gødning og kan som regel bruge dem året efter. Så inden man for set sig om kan man have rigtige mange grundstammer. Både M9, som er en dværgstamme og som er velegnet til gode lerjord eller hvis man vil lave potte-æbler samt M7, som giver æbletræer svarende til 70% af vildstammerne. ved at benytte denne slag form for nedkrogning sikre du dig at dine grundstammer et "genetisk ens" modsat vildstammer, som er frøformeret. Det er også meget vigtig at du sætte etiketter på ine grundstammer da du ikke kan se hvad der er hvad. startsomkostningerne er ca 10 kr pr grundstamme, men allerede det første kan du lave 5 stmmar og planter du dem ud har du ca. 30 stammer året efter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 11.24

Når du planter din grundstammer ud, i rammerne, det første år kan det være vanskeligt at holde dem nede ved jorden. Derfor er det en god ide at lægge nogle sten oven på dem eller ligefrem teltpløkker til at holde dem fast men efter 2–3 år kan disse fjernes. Samme ovenstående metode til formering kan i øvrigt også bruges, hvis du vil lave kirsebær- grundstammer. Her skal du have sorten "colt",den svarer til ca 60% af vildkirsebærret. Vil du lave pære skal du bruge en Kvæde A. (til små træer). Men når man formere pære skal man huske at lave en mellempodning med sorten Hardy eller Herrepære. Jeg selv nøjes med at lave æbletræer, som jeg så kan give som værtindegaver eller bare som en gave. Foredelen ved at kunne pode selv er at man kan prøve mange sorter, at man kan forebygge mangel på bestøvning og så kan man ved at forære andre mennesker de sorter man ikke selv har plads til i sin egen have, bruge deres haver som en slags "genbank/pomet. Jeg har lavet 7 sorter på dværgstamme til min far og har selv ca 22 sorter i egen have. Mit næste projekt bliver at lave andre sorter til min svigerfar eller til den boligafdeling, som jeg bor i.

Svenskerne har igennem mange år opbygget pometer rundt omkring og på den måde bevaret mange gode og sjældne sorter. Det bør vi også gøre herhjemme.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. januar 2009 kl. 17.24

På Blomstergården ved Viborg opbygges et nyt pomet, hvor der indsamles sorter af frøæbler og andre frugtsorter. Se mere på www.gamlefrugtsorter.dk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja, 16. september 2009 kl. 1.26

Hej. jeg har to æbletræer i min nye have. De giver mange frugter men desværre smager de ret kedeligt, ja nærmest af ingenting. Kan jeg gøre noget ved det? Kan jeg gøde anderledes og få mere smag? Kan jeg bestøve dem med et andet og bedre træ...nej vel?

Eller hvis jeg intet kan still op med dem kan jeg så evt pode på stammerne (som er rimeligt fuldvoksne) Kan jeg feks lave gode pærer på dem og lave noget sjov ud af det?

Og ellers vil jeg også meget gerne have råd om hvad jeg kan gøre med årets smagsløse høst hvis nogen har ideer til det?

Tak

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. september 2009 kl. 7.26

Du kan ikke ændre på frugtens smag ved at gøde anderledes. Den smagsløse frugt er måske ikke så ringe endda, hvis du bruger den til mos / grød eller til most. Til begge dele kan du måske iblande en sort med mere smag.

Du kan godt pode træet om med nye æblesorter. Du kan også prøve at sætte en pære på, men du skal være forberedt på, at din pære pludselig dør, fordi den bliver afstødt af æblet. Denne afstødning kan godt ske, selv om det har gået godt i nogle år og pæren er begyndt at bære.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja, 16. september 2009 kl. 11.55

Tak for svar Villy, det er en god idet at moste og blande med en anden sort – det vil jeg gøre.

Jeg vil også prøve at pode på det til foråret – det bliver sjovt for jeg har aldrig prøvet før. Har vist en del at læse om...

:)

Nyt svar til emnet »Velsmagende »vilde« æbler.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Velsmagende »vilde« æbler.

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider