Forum

Vidste du at

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 11.58

Der i Danmark sælges ca 1,8 milioner liter Glyfosat-holdige bekæmpelsesmidler. Alene til bekæmpelse af udkrudt.

Hvis man forestiller sig at vi er ca 6 millioner(det er nemmere at regne med) mennesker (unge som gammel) svare det til at hver dansker benytter 300 ml pr år.

Det er klart at arealet af det danske landbrugs areal også skal indberegnet med for at give det reelle tal. Men det kan godt give stof til eftertanke.

Danmarks samlede landbrugs areal udgør ca 28.897 km2. (eller ca 29 millioner kvm.) og ud fra de beregninger jeg er kommet til skulle landbruget dække lidt under halvdelen af forbruget

Hvis vi så fratrækker landbrugets forbrug svarer det til at hver dansker benytter 150 ml pr år.Det betyder at en opblanding med ca 15 liter vand skal dætte et areal på et sted imellem 200 og 1500 kvm. Eller at en familie på som os på 4 skal dække et areal på 800 til 6.000 kvm (en hektar er 10.000 kvm). Altså 60 gange min egen have. Hvilket betyder at jeg både skal sprøjte mine græsplæner, stauder og æbletræer 5 gange pr. måned i et år (Både sommer og vinter.)

Når jeg så tænker på at jeg, med hånden på hjertet ikke selv benytter det, min naboer hellere ikke er set med det eller nogle medlemmer af familien (der tæller et sted imellem 50 og 100 personer) er der så andre, som må bruge rigtig meget af det.

Men man har i mange år sagt at det var de danske haveejere, der brugte flest pesticider, men mon også at det holder i virkeligheden?. Jeg vil påstå at der ikke er mange i min omgangs kreds, der benytter bekæmpelses midler (bl.a. på grund af uvidenhed omkring emnet). Ligesom de hellere ikke finder et behov for det

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 12.25

Ps

Jeg glemte at der også lige skal fratrækkes andre offentlige arealer fra. Men da hverken Staten, kommunerne og boligselskaberne benytter sig af disse midler vil tallene ikke være hel urealistiske.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. september 2008 kl. 13.19

Hej Søren.

Det er fint, du laver sådan et regnestykke. Det er bare ikke helt retvisende. I stedet for at regne i liter glyfosatholgige midler, bør du regne med kg. virksomt stof. Der er meget stor forskel på indholdet. Mange midler fra byggemarkeder og plantehandler er færdigblandet,d.v.s. blandet op med vand, klar til brug, hvor andre skal blandes på stedet. Ligeledes har de midler, vi bruger i landbruget, forskelligt indhold. Vi har en regel, der siger: 1 kg virsomt stof pr. ha. hver fjerde år, eller tilsvarende mingre, hvis der bliver kørt oftere. Mere er ikke til nogen gavn, og går kun ud over økonomien. Prøv at regne på hvor lidt det egentlig er pr. m2. Mit ærinde her på stedet, har været at oplyse om, hvor lidt der er nødvendigt, hvis nogen har besluttet, at bruge glyfosat. Man kan kun slå en plante ihjel een gang.

Mvh. Hans

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2008 kl. 21.28

Hej Hans

Jeg skal skynde mig at indrømme at det var "ren skrivebords teori" at jeg sådan legede med tallene, for jeg har selvfølgelig ikke alt med og jeg tror hellere ikke at jeg ville komme tæt på et reel tal. Men jeg har fået oplyst at tallene alene skulle dække Danmarks samlede forbrug.

Jeg skal også lige nævne at det ikke var for at træde på nogen. Jeg ved godt at for landmænd er det kroner og øre og at man næppe får meget mere ud af at udbringe mere, men at det i stedet vil koste dem.

Tallene holder hellere ikke helt for hvis nu mange køber det i deres korn og foderstof, er det så landmænd eller privat -mænd, som her gør brug af det? osv. Det kan man umiddelbart ikke se.

Jeg er hellere ikke klar over om man som landmand skal redegøre for hvor meget man har udbragt. Det skal man jo ikke som privat-mand.

Men min pointe var også at fortælle,hvor meget der i virkeligheden blev bragt ud og hvis man forestiller sig at hver dansker skulle bringe ud ville man skulle brede sig over et stort stykke.

Jeg tror at den store mængde i virkeligheden kunne nedbringes hvis mange bruger bl.a dosserede rigtig.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. september 2008 kl. 10.26

Der er nu også en del der køber ting, som de så sætter op på en hylde uden at bruge.

Men ellers har du ret, det lyder voldsomt.

Nyt svar til emnet »Vidste du at«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vidste du at

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider