Forum

Kålplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 28. juli 2003 kl. 10.13

I fjor købte jeg de fleste af mine blomkålsplanter i et havecenter, men i år lavede jeg selv planterne ved hjælp af indkøbte frø.

I fjor høstede jeg adskillige meget flotte og velsmagende kål, mens det i år kun blev til to.

Resten måtte kasseres på grund af misvækst og angreb af diverse skadedyr.

Og det var ikke just det mest ønskede resultat.

Efterfølgende kan jeg ærgre mig over, at jeg måske fik fjernet fiberdugen for hurtigt.

På den anden side har jeg en velovervejet mistanke om, at det måske især har gjort en forskel, at kålene i fjor var af en sort med tætsluttende dækblade, mens hovederne på mine egne planter har været blottede.

Samme forskel har jeg noteret i relation til spidskål og hvidkål.

Derfor spørger jeg:
Kan man lave sine egne kålplanter med en meget fast struktur?

Hvilke sorter er der i givet fald tale om?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 28. juli 2003 kl. 13.08

Blomkål er vanskelige størrelser, da de er følsomme overfor vejrliget. www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kaal/529.html
Især de mere fladagtige, tidlige blomkålssorter er meget følsomme overfor høje temperaturer i både for og højsommeren; kan det tænkes at den sort du har valgt er relativ tidlig? I varm vejr udvikler hovederne sig således ofte til løse, ikke ret kompakte buketter, af lav ydre kvalitet, fordi tilvæksten af de nedre sideskud forløber for hurtigt.

De fleste moderne sorter i handlen har hoveder, der under optimale forhold bliver fint kompakte, og de er udvalgt efter en god hoveddannelse, lav tendens til stokløbning etc. Men vejret kan genere og gør det ofte. Er dette tilfældet vil det ikke hjælpe at skifte sort. Vandmangel, pløjesål, kålflueangreb og andre vækstforstyrrelser i bladdannelsesfasen kan give nedsat hovedvækst, igen er især de tidlige sorter følsomme. Med dyrkning af blomkål, der desværre er pladskrævende, kan det give et bedre resultat at plante med lidt forkelligt interval for at imødegå klimareaktioner.

Hvilken sort er det, du har valgt?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. juli 2003 kl. 22.10

Hvad med det gamle råd med at knække et blad eller 2 ned som låg over blomkålshovedet?

Det huskede jeg heldigvis, da jeg så, at der var larver i broccoli ved siden af. Dem fik jeg nu hurtigt has på. Og flere af mine blomkål blev store og tætte uden kravl. (de var ellers købt som spidskåls planter!)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. juli 2003 kl. 7.46

De blomkålssorter, jeg selv har lavet planter af i år, er Erfurter (Danfrø), Vito (Weibulls) og King.

Fælles for alle tre sorter er efter min erfaring, at de vokser op med udækkede/bare hoveder.

Bevares, man kan knække bladene på planterne, men jeg efterlyser en sort, hvor hovedet er næsten skjult af stramt tilsluttende dækblade.

Jeg skal tilføje, at jeg ikke har problemer i relation til kålbrok.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. juli 2003 kl. 21.14

Kan man virkelig købe sorter, der er designet, så de gror præcist efter ens behov? Sikke mange gode/dårlige erfaringer, man så kunne undgå (at lære af).

Nyt svar til emnet »Kålplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kålplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider