Forum

Småbitte dyr i roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 29. juli 2003 kl. 14.15

Jeg er lykkelig ejer af engelske roser på 1. år og dem har jeg meget glæde af. Men nu er der kommet en masse bitte, bitte små sorte dyr i blomsterne. Det lader ikke til at de gør nogen skade, men er der nogen der ved hvad det er og om de rent faktisk skader roserne?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. juli 2003 kl. 14.33

I min haves blomster er små sorte væsener – nogle kalder dem Tordenfluer – et evigt tilbagevende fænomen.

Det er den samme slags, som man kan få påmønstret i stort tal, især når man har en gul trøje på.

Af samme årsag er de også stensikre gæster på blandt andet påskeliljer.

Min erfaring er, at de ikke anretter skade på blomsterne.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. juli 2003 kl. 16.49

De små dyr hedder trips. Andre navne er frynsevinger eller blærefødderDe lever af pollen og planteceller, hvor de kan lave rudelignende, pergamentagtige gnav i bladpladen, hvorved de tomme celler på bladene får sølvglinsende mærker, når tomrummet fyldes med luft. I store mængder kan de godt skade blomsterne. Trips ses ofte i mælkebøtte og andre gule blomster. Især i væksthusproduktion er saintpauliatrips generende størrelser. Når man cykler kan man endvidere få glimmerbøsser på sig, de er større, 3 mm mere rundagtige små biller med karakteristik kølleformede følehorn. Glimmerbøssen er knyttet til kålfamilien. Du behøver ikke gøre noget.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. juli 2003 kl. 17.08

Det kan også være glimmerbøssen, Meligethus aeneus som ovenfor beskrevet; selv om den er knyttet til kålfamilien, hvad angår formering. Raps især er den afgrøde, hvor den oftes gør skade ved at gnave i blomster og knopper. Jeg har idag iagtaget den i netop en gul rose. Glimmerbøsserne tiltrækkes af den gule blomsterfarve. I år med mange individer flyver 2. generation ofte på blomkål, hvor de kan gnave på hovedernes overflade og nedsætte den visuelle kvalitet. Dette problem er opstået efter at landbruget i større mængder dyrker vinterraps, hvor de overvintrende hurtigt opformeres. Du kan stadig ikke gøre noget ved det.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 4. august 2003 kl. 21.47

Tak for hjælpen.

Det var trips der var i roserne, men ikke i så store mængder at de gjorde nogen skade. Jeg skriver i datid for nu er de væk. Iøvrigt holder den enkelte blomst på roserne heller ikke ret længe i denne varme, så det har været begrænset hvor meget skade de kunne nå at gøre. Mine roser er i øvrigt ikke gule, men sart rosa, men måske var det manglen på mælkebøtter (der som noget nær det eneste ukrudt bliver holdt hårdt nede i min have!) der fik dem til at nuppe en rosa rose i stedet!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 5. august 2003 kl. 14.47

For god ordens skyld skal jeg i relation til ovenstående indlæg gøre opmærksom på, at Gnavpander, Frysevinger, Blærefødder og altså Tordenfluer er danske navne, der bruges i forbindelse med insektet Trips.

Uanset navnet er der tale om et sort bevinget væsen på 1–2 millimeter.

Private haveejere kan opleve dem i stort tal i blandt andet gule blomster – specielt i varmt vejr og deraf måske navnet Tordenflue.

De er som nævnt stort set harmløse, selv om der er tale om en slags lus.

I øvrigt er det også en art trips, der forlader eksempelvis et høstet blomkål, som lægges i en saltvandsopløsning før tilberedningen.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Pedersen, 14. juli 2006 kl. 10.05

Jeg har mit bryggers fyldt med tordenfluer, de sidder i vinduet og hygger sig, og går rundt om fyret, er der nogle der ved hvordan jeg kan komme af med dem?

Nyt svar til emnet »Småbitte dyr i roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Småbitte dyr i roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider