Forum

Killing fields, killing nature…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 16. november 2008 kl. 6.44

Jeg må sige det efterhånden er med blandede følelser jeg læser indlæg her på haveforum...

Jeg er klar over det hedder "HAVEnyt", og at haver er kultur og ikke natur... Men hvor er glæden ved naturen lige blevet af.? Efterhånden er det at læse herinde, blevet som at læse en krigsberetning.

Der føres krig mod alle former for uregulerbar natur. Der diskuteres hvordan man nemmest dræber alle havens gæster fra den store natur; ræve, mus, muldvarper. Der sprøjtes på livet løs mod uønskede planter, og der sprøjtes for planter som ikke naturligt ville vokse her i dk.

Jeg undres over manglen på respekt for den jord vi låner af vores efterkommere...

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. november 2008 kl. 15.30

Hej wina fiona.

Jeg forstår godt dine blandede følelser – det er jo rigtigt at mange af de, som starter en debat-tråd her på Havenyt's forum spørger efter alle mulige metoder til at opnå kontrol med planter og dyr i deres omgivelser.

Det er vigtigt at huske, hvordan ens egen viden, forståelse og holdning er bygget op, for at forstå, hvorfor fortsat dialog er den eneste vej til at andre opnår mere viden, tænker sig om og vælger at handle i respekt og omsorg for andre former for liv end menneskelivet.

Nogen tog dig engang alvorligt og lærte dig at glædes over alt levende og om den etik og moral, som du skulle udvikle, for at du kunne have et godt liv i levende omgivelser... Den læring var grundlaget for din opbygning til det menneske, du er i dag.

Når tvivlende mennesker spørger efter muligheder for at regulere et eller andet, som de finder irriterende, uvelkomment eller skadeligt, så er det den samme dialog-prægede opbygningsproces, der kan begynde forfra.

I dialogen kan der dukke nye oplevelser, ny viden, opfordring til eftertanke og forskellige handlingsforslag op – alt sammen noget, der kan medføre ændret holdning og give mod til at afprøve nye handlinger.

Derfor er den store udfordring for dig og andre, som har økologisk viden, holdning og handling at deltage aktivt og positivt i de dialoger, der udfolder sig her i Havenyt's forum. (Havenyt bliver besøgt af rigtig mange mennesker hver eneste dag – så de der "læser over skulderen" er mange flere, end de, der skriver indlæg).

Det er vigtigt at afgrænse gruppen af søgende, tvivlende mennesker fra den gruppe af videnskabeligt uddannede mennesker, der undervejs mod magtpositioner indenfor produktion, handel, transport og økonomi har lagt etiske og moralske overvejelser til side. Den sidstnævnte gruppe er "fjender" i den betydning, at dialog ofte er nyttesløs medmindre begge parter besidder nogenlunde lige stor magt.

Godt at der på alle magtområder er grupper af ligeså veluddannede mennesker, der fastholder en høj etik og moral som udgangspunkt for tanker og handlinger.

De to grupper af videnskabeligt uddannede mennesker kæmper med hinanden – mange nyheder i dagspressen og den løbende offentlige debat kan forstås som et udtryk for denne kamp. Heldigvis sker det ofte, at hensynet til omgivelserne og livet får overtaget – det kan man glæde sig over.

Men dialogen er vigtig på et mindre magtfuldt niveau – og den dialog kan vi praktikere tage os af blandt andet her på Havenyt's forum.

Ydmyghed og tålmodighed er styrker, vi må opøve til dette formål. Disse færdigheder må vi holde vedlige ligesom muskelkraften i vores krop (uden den fik vi jo aldrig dyrket de gulerødder og kål, som det er en fryd at sætte til livs her i novembers korte dage). På en måde er det jo heldigt, at vi har en øve-plads til rådighed, som kan styrke vores tålmodighed og udfordre vores forståelse og måde at udtrykke os på – lad os bruge den!

Jeg håber at have bidraget lidt til din undren – og givet dig inspiration til at fortsætte med at deltage i dialogen her på Havenyt's forum.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. november 2008 kl. 17.16

Slettet af administrator 29. september 2015 kl. 1.33.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 18. november 2008 kl. 8.39

Hej Lone og Eivin

Jeg er meget glad for jeres kommentarer. Rart at vide man ikke er helt alene med sin synsvinkel. Og, Lone, du har med dit indlæg virkelig givet mig lysten til haveforum tilbage.

Hej fra Wina :-)

Nyt svar til emnet »Killing fields, killing nature…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Killing fields, killing nature…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider