Skrevet af: Søren S Duun, 5. december 2008 kl. 19.29
Fra Træ er miljø har jeg fundet denne spændende artikel, der beskriver at det er muligt at fremstille vanilje ud fra træ, der er væltet i stormen
www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D1150. Det er lidt underligt at tænke på at vaniljen i Ris a la mande fremover kan stamme fra de svenske skove og ikke fra tredielande.
Skrevet af: Mogens; E., 5. december 2008 kl. 21.47
Spændende artikel Søren, håber ikke vi får splinter i gummerne ved Ris a la manden.
Skrevet af: Søren S Duun, 5. december 2008 kl. 22.36
Man skulle nødig sk... dørmåtter
Skrevet af: Lars Lyngsø, 10. december 2008 kl. 10.47
Det er en tilsnigelse at skrive at træ bliver til vanilje. Sandheden er at træ bliver til molekylet vanillin, som dufter af vanilje. Der er jo også en stor forskel i at bruge vaniljesukker i madlavningen i stedet for vanilje.
mvh. Kemikeren
Skrevet af: Søren S Duun, 10. december 2008 kl. 11.31
Jeg giver dig ret i at vanilje,som vi kender det næppe bliver det samme, hvis det laves på molekylært basis. Mon ikke at de mener at molekylet vil indgå som en tilsætningstof og dermed blive en smags-giver til alt det som tilsættes smagen af vanilje.
Jeg vil nu også foretrække den ægte varer.
jeg vil også sammeligne dit udlægning med, når jeg hævder at alt den naturgødning jeg kommer på jorden, med tiden bliver til grøntsager. Det er hellere ikke rigtigt, der skal dog nogle frø til at skabe grøntsagerne.
Laver man ikke vanilje kunstig i forvejen...?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.