Forum

Tre agurk-sorter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 30. juli 2003 kl. 10.35

Jeg har i denne sæsonen belemret mit drivhus med tre agurke-sorter.

På forhånd havde jeg besluttet, at jeg ville have dels den ordinære Futura-agurk og dels en skole-agurk, så de to planter blev sat ned i hver ende af en plantesæk.

Efterfølgende faldt jeg over en hunblomstrende mini salat-agurk. Den blev henvist til en potte.

Jeg havde i alle tre tilfælde valgt frø af F1-typen (Weibulls-Futura, Dæhnfeldt-Zeina og Danfrø-Maram i nævnte rækkefølge).

På nuværende tidspunkt kan jeg konstatere:
1) Der har været en passende og kontinuerlig høst.

2) Der er flere grønne end gule blade på de tre planter.

3) De gule insekt-fanger-plader, som jeg monterede omkring den nederste del af stængelen på de to planter i plantesækken, da de blev plantet, har åbenbart været et effektivt værn mod spindemider.

Denne foranstaltning blev ikke anvendt på den pottede agurk-plante.

Den har til gengæld været en spøjs og anderledes oplevelse. Der er høstet adskillige agurker på planten, der mod forventning har udviklet sig stort set uden sideskud. Til gengæld har hovedstængelen vokset og vokset under taget i drivhuset, indtil jeg i går besluttede at gå i offensiven med beskære-saksen.

Selv om nogle agurker er endt som aborter eller dødfødte i de tre planter, kan jeg uden pral konstatere, at de tre planter ikke alene har været nok til min kones og mit forbrug (vi spiser agurk hver dag), men det har også været muligt at forsyne familie, venner og bekendte.

I øvrigt har jeg fulgt Karna Majs instruktive anvisninger om beskæring af agurke-planter.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/360.html

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. juli 2003 kl. 18.10

Det undrer mig, at ''Maram'' ikke har udviklet sideskud. Jeg har dyrket den i flere år for en hel del år siden, og da udviklede planterne masser af sideskud.

Er der andre, som har lignende erfaring?

Jeg har i øvrigt heller ikke fået spindemider endnu i mine to agurkplanter, som også er ''Futura'' og skoleagurken fra Dæhnfeldt. Og jeg har intet forebyggende gjort.

Er spindemider slet ikke et problem i år?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 4. august 2003 kl. 21.55

Jeg har ikke set spindemider i mine agurker endnu, så måske er de ikke et stort problem i år. Sidste år ved denne tid så mine agurkeplanter ellers sølle ud, men i år er de stadig pæne (så pæne som agurkeplanter nu kan være!) og med overdådige mængder af agurker i alle stadier. Sidste år havde jeg en skoleagurk på vores sydvendte terasse, den endte faktisk med at give bedre end dem i drivhuset. I år har jeg også en og den giver da et par agurker i ny og næ, men slet ikke som i drivhuset. I øvrigt har jeg også nu i to år været heldig med at undgå skimmel i mine tomatplanter, så også her er høsten overdådig.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Boe Jensen, 3. maj 2006 kl. 11.07

Hej!

Vi har her på det økologiske Gartneri i Horslunde, købt agurkefrø, men på frøposen står det kun på polsk, måske kan du hjælpe mig at oversætte navnet på denne agurk" olimp mieszaniec F1.

og om det er en drue agurk eller en skole agurk.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Det Økologiske Gartneri, Horslunde

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. maj 2006 kl. 13.46

Det Økologiske Gartneri i Horslunde bør være så brugervenlige, at de mærker deres frøposer med dansk mærkat, så man ved, hvad de indeholder. Jeg synes at det mest nærliggende er at ringe til dem.

Jeg lavede lige en søgning på Google og fandt en polsk frøside med agurker. Hold da op hvor er der mange sorter. Der var ingen ved det navn, men ved at bruge mit browserprorams søgefunktion, fandt jeg to sorter, hvor der inde i teksten står: Mieszaniec F1

Ogórek gruntowy Racibor F1 5g
do konserwowania i kwaszenia

Mieszaniec F1. Odmiana konserwowa,?redniobrodawkowa, bia?okolcowa. Bardzo plenna, przeznaczona g?ównie do konserwowania. Wymaga gleb?yznych, próchnicznych, zasobnych w wilgo?.Zobacz wi?cej

Cena: 1.72z?

Ogórek gruntowy Reja F1 5g
do konserwowania i kwaszenia

Mieszaniec F1. Odmiana?rednio wczesna, grubobrodawkowa, przeznaczona do konserwowania i kwaszenia. Ro?liny o silnym wigorze, prawie 100%?e?sko?ci. Odmiana wyró?nia si? plenno?ci?, wczesno?ci? i bardzo dobr? struktur? plonu. Tworzy owoce bardzo kszta?tne, cylindryczne o idealnych proporcjach...Zobacz wi?cej

Du kan selv se foto for den første sort. For mig ligner det drueagurker. Agurkerne er for tykke og noprede til at det ligner skoleagurker

sklepogrodnika.pl/index.php/cPath/32_38_39

Måske er der en af brugerne her på Havenyt.dk, der kan oversætte. Måske er der en i nabolaget, der kan, der er jo mange med polsk baggrund en til to generationer bagud på Lolland.

Nyt svar til emnet »Tre agurk-sorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tre agurk-sorter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider