Forum

Lavendel/ – Hvilke kan klare at stå ude hele

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene Greulich, 31. juli 2003 kl. 12.09

Lavendel kender jeg ikke så meget til...

gør du...vil jeg blive glad hvis du vil
sende mig en e-mail,hvis du kan svare på
nedstående spørgsmål...På forhånd Tak!

Jeg vil gerne købe lavendel som er flerårige og som kan klare vinteren igennem udendøres i haven...hvilke kan?

Har du en god adresse på et sted hvor de
har et stort udvalg af lavendel.vil det
glæde mig at...modtage information herom.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2003 kl. 13.55

Lavendel, Lavandula angustifolia, er en staude, hvilket vil sige flerårig urteagtig. Der findes flere sorter bl.a den blå Munstead, og Hidcote Blue, der er mørkere blå. Disse er de mest plantede. Af Hidcote findes endvidere en række undersorter i diverse rødlige og lilla nuancer.

Du kan iøvrigt let selv lave stiklinge, hvis du kender nogle, der har en plante du må tage af. Lavendel er dyr i indkøb på planteskolen og den giver sig godt ved plantning flere eller mange sammen.

Du klipper vedagtige stiklinge af, ca 8 til 10 cm lange og stikker dem i let sandblandet pottejord og fjerner de nederste blade samt evt blomsterknopper. Træk en plastpose omvendt over, evt hvid, så de ikke tørrer så let ud og læg et lag sand øverst på pottenmulden, så overfladen ikke får svamp.

Stiklingene sættes i skygge indtil de er begyndt at skyde; så er rødderne dannet. Helt nye planter med bløde skud er knap så velegnede end ældre, mere forveddede, da de lettere bliver slappe og kommer til at mangle vand. Enhver god planteskole har et godt udvalg af lavendel, hvorimod nogle byggemarkeder kun fører et begrænset udvalg. Hvilken landsdel bor du i?

Nyt svar til emnet »Lavendel/ – Hvilke kan klare at stå ude hele«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lavendel/ – Hvilke kan klare at stå ude hele

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider