Forum

Ligusterhæk i hegn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Baunsgaard, 3. august 2003 kl. 22.00

Hej alle.

et skævt spørgsmål: Kan man i en eksisterende 70 cm bred ligusterhæk, skære 30 cm af i den ene side, og plante et hegn? Vil hækken gro igennen hegnet, og skjule det?

Venligst,

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. august 2003 kl. 22.22

Jeg ville ikke gøre det uden at beskære begge sider; en hæk kan vælte, hvis vægten forskydes og der kommer belastning i form af blæst eller snedække.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Baunsgaard, 3. august 2003 kl. 22.46

Hvad hvis jeg binder hækken fast i hegnet?

Mit problem er at jeg gerne vil have en støjafskærmning ud mod en befærdet vej. Vi må ifølge lokalplanen kun have liguster ud mod vejen. Er der nogen andre gode ideer til at fjerne støj fra vejen, og bibeholde den eksisterende hæk?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Baunsgaard, 3. august 2003 kl. 22.46

Hvad hvis jeg binder hækken fast i hegnet?

Mit problem er at jeg gerne vil have en støjafskærmning ud mod en befærdet vej. Vi må ifølge lokalplanen kun have liguster ud mod vejen. Er der nogen andre gode ideer til at fjerne støj fra vejen, og bibeholde den eksisterende hæk?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. august 2003 kl. 16.50

Hvor gammel er hækken? Hvis hækplanterne så gamle, at de har en god "stamme", som du kan binde fast til hegnet, vil hækken ikke så let vælte ved f.eks. snebelastning.

Jeg er dog lidt bekymret for, at et alt for tæt hegn, som det vel er, hvis det skal give en støjdæmpning vil skygge for meget, når hækken skal i gang med at skyde fra gammelt ved efter så kraftig en tilbageklipning. Jeg klippede min ligusterhæk meget kraftigt tilbage i foråret, og det tog et godt stykke tid, inden der kom ordentlig gang i skudvæksten.

Men er hegnet godt nok til at give en god støjdæmpning. Nu må du jo desværre kun bruge liguster, men på udstillinge Have og Landskab 2003 så jeg en elegant støjafskærmning med pileflet med en indre støjskærm med rockwool. Se på www.pilebyg.dk/gstoj.htm

Støjskærmen kan du se her: www.rockdelta.dk/sw9748.asp

Den er ret smal, så måske kan du sætte den på den indvendige side og så plante klatreplanter op af den.

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk i hegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk i hegn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider