Forum

Mahonie bær – anvendelse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Stig Nielsen, 4. august 2003 kl. 12.57

Jeg er interesseret i at høre om erfaringer med de flotte blå mahonie bær.

Opskrifter på f.eks. syltetøj og bjesk.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. august 2003 kl. 17.58

Mahonie anvendes som andre bær. Uden tilsætning af konserveringsmiddel bør bær – frugtforholdet være mindst 1:1, så sukkerkoncentrationen hæmmer mikrober. Med brug af kemi i form af atamon kan du nøjes med mindre, ca. 300g sukker pr. 500g bær. Kogetiden er 5 minutter inden sukkeret tilsættes og 5 minutter efter. Husk at man altid kan fortykke marmelade ved at tilsætte revet umodent æble, der indeholder pektin. Bjesk kender jeg ikke opskrifter på.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heine Refsing, Center For Bio-Diversitet, 8. september 2003 kl. 20.58

I "Kommas bog om bær" klassificeres Mahoniebær som "giftige" desværre fortæller bogen ikke hvori det giftige består – bogen er nok til den overforsigtige side; men alligevel ville det måske være klogt at finde ud af hvor giftig den er inden man laver marmelade med Mahoniebær som hovedindgrediens.

Heine Refsing, Center for Bio-diversitet

www.alco.dk/biodiverse

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Martensen, 16. juni 2006 kl. 19.30

Hej, vi har flere gange lavet gele af mahoni bær. Vi synes det smager godt men er lidt ram i smagen.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Carlson, 10. august 2016 kl. 13.43

Er der nogen som har erfaring med at bruge lidt mahogni bær I vin?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2016 kl. 14.49

Mahogni findes ikke på denne side over giftige planter:
siamis.com/Helse/giftigeplanter2.html.
Men det gælde jo kun katte og andet godtfolk!

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2016 kl. 14.55

Mahonie er nævnt som mindre giftig :
www.bolius.dk/faa-styr-paa-dine-giftige-planter-11843/

Jeg giver mine høns mahoniebær, men heldigvis har jeg ikke tid til at give dem så mange. Jeg har ikke bemærket, om de tager dem frivilligt, nå de går frit i haven.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. august 2016 kl. 16.33

Mahonie indeholder stoffet berberin(e). Det er vist ikke voldsomt giftigt, men det har medicinske egenskaber og undersøges bl.a. som et muligt diabetes medikament og som antibiotika. Jeg vil tro at det er tilstedeværelsen af et så "biologisk aktivt" stof som får nogle kilder til at fraråde at spiser bærret.
Jeg kunne ikke umiddelbart finde andet som indikerer at bærret kunne være giftigt.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. august 2016 kl. 16.51

Der står her at bærrene anvendes til vin og spiritus i Nordamerika:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/12531.html

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2016 kl. 22.25

Hm..... Hvorfor bruge bær til syltetøj når der er tvivl om det er gavnligt eller giftigt. Jeg har aldrig tænkt på at bruge bærrene til andet end føde for fuglene.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Carlson, 11. august 2016 kl. 8.08

Tak for svarene. Jeg havde tænkt kun at bruge ca. 1/2kg til 18 kg druer for farvens skyld og måske tage lidt sødme fra druerne.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2016 kl. 8.35

Danske druer kan give sort vin, så der er ikke behov for at tilsætte andet end druer til vin.

Nyt svar til emnet »Mahonie bær – anvendelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mahonie bær – anvendelse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider