Forum

Tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 5. august 2003 kl. 15.04

Nu, hvor tomatsæsonen er på sit højeste, føler jeg trang til at stille et par spørgsmål:
1) Er købte planter at foretrække fremfor frø i relation til smag?

2) Er der gode erfaringer med egne planter?

3) Hvilke(n) sort(er)?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. august 2003 kl. 12.21

1. Dit første spørgsmål, kan jeg kun svare på teoretisk svare nej på. Men det er selvfølgelig under forudsætning af, at alle andre faktorer er ens. Købte planter er ofte såede på et tidligere tidspunkt og i anden jord, end den man selv bruger.

2. Jeg har gode erfaringer med at så egne tomater. Jeg sår i første halvdel af marts i egen havekompost og ompotter i egen kompost. Det er efter min mening meget bedre en købt såjord, som indeholder spagnum. De kommer på dagophold fra sidst i april og i maj også om natten, hvis temperaturen er over 8°C. Jeg planter om flere gange og ender med ret store potter, da jeg først planter ud fra midt i maj i drivhus og sidst i maj på friland. Det er vigtigt at potte om i tide. I år har jeg mandshøje frilandstomater, bl.a. Gemini.

3. Jeg har mange sorter – samler på frøægte sorter (ikke F1 sorter), så jeg selv kan tage frø. Gengangerne i mange år er : Gemini F1 og Sweet 100. Gengangere fra sidste år: thaitomat (fået fra et medlem af Frøsamlerne) og et par polske tomatsorter. Den ene polske ryger væk næste år – den er for melet og smagsløs, men giver et godt udbytte på friland. Desuden har jeg tre nye sorter fra Gartneri Toftegaard, som måske også skal dyrkes igen – jeg skal lige se dem hele sæsonen. Ny er også Darby (Frøsamlerne), som er flot med bronzefarved striber og så god, at den også kommer med næste år.

Nyt svar til emnet »Tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider