Forum

Porrer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kurt Forslund, 6. august 2003 kl. 6.32

Jeg har konstateret at mange ældre haveejere, beskærer porrerne.

Er der nogen som ved hvad det gavner?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. august 2003 kl. 18.04

Det er en nødløsning, når porrestænglerne er angrebet og mineret af porremøl. Indgrebet reducerer udbyttet.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. august 2003 kl. 12.03

Jeg er enig med Ahlmann i, at det reducerer udbyttet, da det jo er i de grønne blade fotosyntesen finder sted, så jo mindre bladareal, jo mindre vækst. Og det er aldrig godt at såre planter – det giver indfaldsveje for sygdomskim. Porrelugten kan måske også tiltrække skadedyr. Jeg vil ikke overveje at klippe min porretop af.

Men jeg har set disse ældre herrers porrer, og har også set, at de får flotte porrer, selv om de klipper spidserne af toppen. Jeg tror nu ikke det skyldes nedklipningen, tværtimod, men at de er rigtig gode havedyrkere – resten af haven plejer også at være veldyrket. Jeg har set efter i Nordisk Illustreret Havebrugsleksikon fra 1936. Her anbefales kun en evt. studsning af rod og top ved udplantning. Så det har heller ikke i de ældre herres ungdom været god latin at klippe porrernes blade af.

Jeg har aldrig eksperimenteret med metoden. Men det kan du jo evt. gøre og fortælle os andre om resultatet.

Jeg kan dog se et par fordele ved at klippe en del af toppen af: det bliver lettere at holde rent i porrerækkerne og det giver mere luft omkring porrerne og kan måske være en gavnlig foranstaltning, hvis man plejer at få rust på porrerne her i eftersommeren – her er bedre luftcirkulation en af måderne at forebygge på.

Nyt svar til emnet »Porrer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Porrer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider