Forum

Blåbær…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 4. april 2009 kl. 12.21

Jeg har set at PlanteOrama i denne uge har en blåbær busk med hele 3 sorter på bud...

Nu kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om blåbær – har længe tænkt på at købe en sådan...

Men hvor meget fylder de – kan kan beskære dem kraftigt som f.eks. ribs og solbær? Og hvornår kan man forvende de giver bær? Og er det en ide at købe en buks med 3 sorter eller blot vælge en med kun én sort? F.eks. amerikanske blåbær?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. april 2009 kl. 16.21

Du skal plante mindst 2 sorter af hensyn til bestøvningen. Hvorvidt der er tale om planter med 3 sorter eller 3 sorter, der er plantet sammen i en potte, skal jeg lade være usagt. De bliver ca. 1 meter høje, men kan holdes lavere ved beskæring. Husk at plante i surbundsjord – gerne sammen med rhododendron.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2009 kl. 20.10

Det kræver også lidt tålmodighed at dyrke dem, da de er nogle år om at bære noget videre.

Tilgengæld har de nogle flotte høstfarver. Der er kommet mange nye sorter til med tiden og avlere taler desuden om skotske og amerikanske sorter. Hvilket der er bedst ved jeg ikke, men der finde hjemmesider,hvor man kan få flere oplysninger. Dem ville jeg da lige besøg først. Her er en af dem www.halskenbjerg.dk/salgafplanter.htm

Dem med de tre sorter er podet og jeg ville nok ikke købe dem, da jeg er bange for at der er tale om et salgsflop. Så hellere 3 forskellige sorter i et bed. Men som sagt kender jeg dem ikke.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. april 2009 kl. 8.59

Slettet af administrator 14. juni 2013 kl. 1.47.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 6. april 2009 kl. 7.47

Jeg tog ud og kiggede på dem i lørdags – det viste sig at der var tale om 3 planter – dvs. de var ikke podet men 3 separate planter i hver sin potte – men som købes som en 3-pak. Navnede var noget i retning af Julia, augusat og septa (for måenderne juli, august og september hvor de hhv. giver bær) men hvilke sorter de helt præcist var fremgik ikke.

Jeg købte dem dog alligevel sammen med et par andre bærbuske... og en gang surbundsjord. Så jeg må igang i påsken.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 6. april 2009 kl. 7.54

Held og lykke med dine nye planter, håber de vil give dig mange flotte bær

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 6. april 2009 kl. 9.30

Jeg har også set blåbær i planteskole-ringen. Er det samme slags som i Plantorama? Plantorama kalder deres for storfrugtet blåbær, mens planteskole-ringen kalder deres for almindelig vild dansk blåbær.

Bor nemlig tættest på planteskole-ringen, men vil jo gerne have store bær.

Link til blåbær i planteskole-ringen: viewer.zmags.com/publication/30ab58e6#/30ab58e6/6

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 6. april 2009 kl. 10.26

Mette:
Om det er de samme skal jeg ikke kunne svare på – prisen er i hvertfald forskellig – aætså stk. prisen.

Dem jeg købte havde ikke disideret et navn...

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 6. april 2009 kl. 10.42

Danske vilde blåbær er planter som max bliver 30–40 cm høje og med små bær, med en meget delikat smag.

De storfrugtede er enten amerikanske eller New Zealandske sorter med store bær, størrelsen afhængig af hvilken slags man køber

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 7. april 2009 kl. 7.40

^
^^
Ok, jeg havde nok også regnet med at de var forskellige. Jeg går ud fra at der er mere smag i de vilde blåbær?

Hvis det er tilfældet er det jo det sædvanlige dilemma – kvantitet eller kvalitet, mindre eller mere plukkearbejde.

Tak for svarene.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 7. april 2009 kl. 13.19

Nej, de store amerikanske blåbær smager supergodt. Hvis de vilde vokser et skyggefuldt sted og det har regnet meget, er der mindre smag i dem.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 7. april 2009 kl. 13.25

PS: hvis jeg havde plads og råd (de er nemlig dyre) ville jeg ikke betænke mig på at plante et par smukke amerikanske planter. Der er divergerende meninger om hvorvidt man skal have to forskellige pga bestøvning, men det kan planteskolen hjælpe med. De koster generelt over 100 kr pr styk, men jeg prøvesmagte forskellige sidste år, og jeg blev omponeret over den flotte størrelse og ikke mindst smag. Jeg har plukket vilde bær siden jeg var lille, men er først blevet opmærksom på amerikanske blåbær de senere år. Desuden siges det, at planterne bliver store med tiden og bliver meget flotte i efteråret, da de både er blå og røde.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 3. maj 2009 kl. 2.53

Til Anne-Mette.

Når du så brændende ønsker blåbærbuske, og som ikke er så dyre igen, kan jeg anbefale frugttræsplanteskolen De gamle sorter – Boi Jensen. Jeg har selv købt et par planter derfra.

V. H. B.Madsen

Nyt svar til emnet »Blåbær…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blåbær…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider