Forum

Hvilke planter gavner det at tisse på?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter, 12. april 2009 kl. 12.33

Jeg ved godt spørgsmålet er lidt aparte men jeg er virkelig trængende.

Jeg har ledt med lys og lygte efter svaret, og det tætteste jeg er kommet er et usikkert tip om at "Stone fruit" planter godt kan lide tis.

Jeg slog "Stone fruit" op og fandt ud af at det var frugter med sten i, så som, kirsebærtræer, abrikostræer, blomtræer, etc.

Er der nogle der ved noget så vil jeg være meget taknemmelig.

Ideen er at finde planter der er gode at tisse på og helst også absorberer lugt osv. for at få et miljø-rigtigt, vandsparende alternativ til toilettet.

På forhånd tak for hjælpen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 13. april 2009 kl. 9.56

Det er for høj saltkoncentration, der kan give problemer, når fx hunde tisser på plænen, og der senere opstår gule pletter på stedet.

Jordens vandindhold spiller ind. Der er forskel på, om der tisses i en tør periode, hvor de opløste næringsstoffer forbliver i rodzonen, eller om nedbør skyller dem længere ned (fortynder).

Du vil derfor have fordel af, at tisse forskellige steder for at undgå for stærk saltvirkning. Ønsker du at anvende urin som gødning, er det en idé at fortynde urinen med vand (1:10). '
Regelmæssig tilførsel af urin samme sted, vil nok tage livet af mange planter. Men vejret spiller altså en rolle.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dina, 13. april 2009 kl. 12.28

GGGG :D

jeg boede engang i et ny bygget lille rækkehus, men min ekskæreste. en aften have vi fest og som sædvanlig havde vi tøser optaget WCet, men det var sommer og knægtene gik udenfor, og ved i hvad? man kunne se lige nøjagtig hvod det var, ikke i form af dødt græs, men velgroende og dejligt blødt græs, resten af plæne var noget være strit og træls tørt græs.

men det var altså der vi tog solbad, senere for det var blødt

:D GGG

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 13. april 2009 kl. 16.57

Gule pletter efter hundetis skyldes et hormon der er i tis fra hun-hunde. Har ingen bud, men prøv dig frem (og lad os gerne høre din erfaringer)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 13. april 2009 kl. 18.12

Det er noget værre pis med det du får fyldt øjne fulde med. Du spørger om, hvilke planter der ønsker tis. Urin er kvælstof, så de planter der har brug for kvælstof har brug for pis, men ikke det helt rene. Det skal ifølge sagkundskaben blandes 1:9, hvilket jeg dog blander stærkere. Jeg har aldrig haft brune pletter i græsplænen. Nå ja, forresten jeg har ingen græsplæne. Derimod masser af vintergræs i urtehaven, eller havde. Det ligger nu og tørret fuldstændigt ind ovenpå – inden det havner kompostbeholderne.

Du kan undre dig over at min magre havejord er så fylddig nu. Ja tæt på at være klumpet. håp

Nyt svar til emnet »Hvilke planter gavner det at tisse på?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke planter gavner det at tisse på?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider