Forum

Goji-bær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie, 22. april 2009 kl. 14.56

Hej Alle.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at plante mig en goji-bær plante. Derfor ville det være super dejligt, hvis nogle af Jer eksperter herinde, måske kunne give mig lidt ideer til hvordan man skal plante frøene (specielle forhold man skal tage højde for), under vækst, tørring af bær, m.m.?

Mange smil
Marie.

1 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 23. april 2009 kl. 16.26

Hej Marie

Jeg havde aldrig nogensinde hørt om Goji-bær indtil jeg læste dit spørgsmål og derfor blev jeg nysgerrig.

Efter ti minutter på internettet ved jeg en del mere. De er i natskyggefamilien og eftersom resten af den familie har det fint i Danmark så længe man tager sine forbehold, så har dine bær det sikkert også. Personligt ville jeg efter endt læsning nok behandle dem som chili.

De hedder åbenbart wolfberry på engelsk og du kan læse en masse generelt her:
en.wikipedia.org/wiki/Wolfberry

Jeg fandt et sted hvor man kan købe frøene (er i tvivl om du har dem?!) smider lige et link med, da de må være eksperter i dyrkningen :-)

www.richters.com/Web_store/web_store.cgi?product=X6925&show=&prodclass=Herb_and_Vegetable_Seeds&cart_id=1146726.11261

Det sidste link skulle meget gerne føre dig direkte til de rette bær.

Håber det hjælper lidt, god fornøjelse

2 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 23. april 2009 kl. 16.57

Hejsa K.

Suuuper! Tusind tak! Det var virkelig sødt af dig!

Smil M.

3 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 23. april 2009 kl. 17.24

Du kan også prøve denne her den er på dk...www.chi.dk...de gir en rigtig god forklaring om goji bær.

erik

4 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 23. april 2009 kl. 17.28

Hvor dejligt! Tusind tak til dig også!

5 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. april 2009 kl. 20.16

Selv vor elskelige kære Havebænk er ved at at gå op i sømmene til alle mulige sprog man gerne vil influere sig med, for at blive regnet for noget udover det minimerede lille danske. Jeg synes vi skal beholde vor danskhed så længe det er muligt, hvilket nok er på kort sigt – så længe det varer. Danskhed er lige på tiden berømt, åbenbart hele vejen/jorden rundt som det allerbedste på jorden. Hvorfor skal så alle vi over begrode nisser så slå op i ordbogen ustandseligt, når vi ikke engang kan stave til det I forventer? Og derfor heller ikke kan stave til det, hvilket er nødvendigt til ordbøgerne?

6 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 23. april 2009 kl. 20.35

Han Åge...

Nu ved jeg ikke hvorfor du mener, at danskheden er kendt som noget positivt ude i verden – kommer måske også an på hvilken del af verden man mener tæller -,eller hvorfor du anser en debat om Goji-bær som en form for trussel?

Marie stiller et spørgsmål og Erik og jeg forsøger at hjælpe. At de links, der har den største mængde information tilfældigvis er på engelsk, ser ikke ud til at genere Marie, så hvorfor blander du dig?

Du er i andre tråde den første til at påpeje hvis nogen taler om emnet, ligesom det efterhånden er sjette gang jeg støder på din problemer med at slå op i en ordbog.

Jeg synes at min kære elskelige havebænk er ved at gå op i dit evige fnidder!

7 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 23. april 2009 kl. 20.39

Rettelse: Her menes naturligevis "Hvis nogen taler/kommenterer om andet end emnet"

8 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Bech Morsing, 1. februar 2011 kl. 17.08

Marie: fik du købt frøene til en Gojibusk?

Jeg har selv lige smagt dem for første gang og er nødt til at forsøge at plante/så sådan et træ eller busk.

(vil helst undgå at bestille i US pga. moms/old der evt. kommer på)

9 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 2. februar 2011 kl. 8.01

Gojibær forhandles i alle helsekostforandringer som tørrede frugter.
De spirer udemærket efter opblødning i vand efter et par dage hvor man kan fjerne frøene og så dem.
Selv frosne Gojibær har spiredygtige frø.
De blomstrer efter 2 år.
Sidste år købte jeg store planter i den lokale planteskole af to forskellige typer, men de er lidt anderledes i bladene end dem man sår fra frø.

10 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. februar 2011 kl. 9.20

Pas på ikke at få fat i den danske bukketorn. Der er giftig.
Det er den kinesiske man bruger og forhandler frø fra.
Så de frøformerede er de sikreste.
Anne Marie

11 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. februar 2011 kl. 9.02

- den danske bukketorn gror på røsnæs - hvis den er giftig - så har jeg været død længe da jeg har spist mange af den -
MM

12 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 3. februar 2011 kl. 14.29

Måske taler Anne Marie om bittersød natskygge (Solanum dulcamara), der muligvis godt kan forveksles med bukketorn.

Bukketorn (Lycium barbarum) blev indført til Danmark i 1800-tallet, Arten vokser stadig vildt flere steder og bærerne er ikke giftige. Den nært beslægtede art, bredbladet bukketorn (Lycium chinense), vokser også vildt i Danmark, men er dog sjælden. Begge arter bruges til at fremstille "goji bær".

Mvh.
Søren

13 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. februar 2011 kl. 18.34

Søren har fuldstændig ret.
I efteråret blev der udbudt 3 kloner af L.barbarum i flere planteskoler i Dk. Jeg købte 2 af dem-den ene havde meget store bær og den anden violette blade-den tredje var udsolgt..og jeg husker ikke hvilke kvaliteter den havde.
De er forskellige fra dem jeg har sået, som må være L.chinense.
Mine L.chinense er 1.5 m høje efter 2 år og jeg har store forventninger til at de blomstrer denne sæson.
Jeg såede iøvrigt flere sidste år for at have nok.
I vores familie er vi forbrugere af disse bær i tørret tilstand som snack eller noget man hælder over havregrynene og de går nu under navnet " Gucci bær "-måske fordi de er så dyre at købe.

14 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. februar 2011 kl. 8.35

Min opfattelse af giftigheder er efter oplysningerne på www.fugleognatur.dk , hvor indholdet af de forskellige mængder giftstoffer i bærrene er oplyst.
Anne Marie

15 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 7. februar 2011 kl. 14.16

Så vidt jeg kan læse er det kun de grønne dele og ikke frugten-ellers ville det da også være lidt tosset at give 150kr. for en plante for at få frugterne!

16 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. februar 2011 kl. 8.41

Kære Lilium
Det er da ingen garanti :-).
Jeg har ofte kunder,der vil købe Ginkgo, for selv at lave the af bladene. Og det kan blive man syg af. Så jeg vil stadig fraråde, at man eksperimenterer selv. Nogle tåler det hjemmelavede, andre ikke.
Held og lykke med planterne.
Jeg kan se,jeg skal have sat prisen på mine:-)
Anne Marie

17 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Nielsen, 26. februar 2011 kl. 0.03

Hej alle,

Man kan købe Goji-bær busk/træ hos

www.bakker.dk

Jeg har selv lige bestilt et. Har handlet der før.
Et godt sted at handle. De har 5 års grogaranti.

18 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 3. april 2011 kl. 15.41

Eftersom strengen er Skrevet af: Marie, 22. april 2009 kl. 14.56

håber jeg sørme hun har haft held med at finde disse planter/frø/bær og fået godt gang i dem...

Hvis ikke har jeg lige set dem til salg i bilka i uge 14-2011, hvor jeg selv vil stå i kø for at prøve at få fingrene i disse planter, da de jo faktisk lover, at man bliver baby igen efter indtagelsen af disse guddommelige bær. :-)

19 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solveig Andersen, 22. april 2011 kl. 10.48

Har i mandags d. 18 april, købt en Gøji-plante i Bilka, samtigig købte jeg honningbær. Er mægtig spændt på hvordan de blir

20 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 24. juni 2011 kl. 20.26

Endelig kan jeg skimte blomster i de frø af L.chinense som jeg såede for 3 år siden.
De har overlevet de -22 C i fineste stil.

Hurra!

21 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Nyrup, 18. juli 2011 kl. 16.25

jeg har læst om gojibær og blev vild i varmen. Der er opskrifter på nettet, bla. gojisnaps, morgen mad med ris er det tørre bær der bruges,løse ris? Er der nogle af jer der ved det?

22 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Hansen, 14. august 2011 kl. 18.47

Hej Allesammen!
Jeg søger oplysning om, hvordan man dyrker gojibær. Jeg købte en plante i Bilka i foråret, og den gror og hag 2 m. lange skud.Jeg har også taget stiklinger, både af gammel og ny vækst og det gror fint i potter i drivhuset. Men hvad er optimale vækstbetingelser og skal den dyrkes i espalier, og er her nogen, der kender nogle fiduser?
Hilsen Bybonden.

23 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 14. august 2011 kl. 19.27

Hej Bybonden,
jeg købte også en plante i Bilka - desværre er den ikke groet overhovedet - den holder sig kun lige akkurat i live :-(
Den står i en halv tønde og jeg tænker, at jeg ikke har "kræset" nok om jorden, så jeg vil plante den om snart - og så sætte den på kur i drivhuset vinteren over.
Til foråret skal den nok stå mere beskyttet end den gør nu - i hvert fald indtil den "gider" gøre lidt mere ud af det der groning ;-)
Nogen der ellers har nogen gode tip?
Hilsen Tina

24 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. august 2011 kl. 22.50

Jeg vil lige gøre opmærksom på at de planter som Bilka har solgt er kloner af L.barbarum og de vokser ret kraftigt med 2 m lange udløbere der lægger sig hen over jorden ( i mangel på andre støtteplanter ).
De blomstrer stadig, men om der kommer udviklede frugter tvivler jeg på at de bliver til noget p.g.a. det elendige vejr.
L.chinense ( frøplanter )vokser lidt mere opret og har mindre blade-den har desværre den samme skavank og selv om den fortsat blomstrer tvivler jeg på at den vil give modne bær denne sæson.
Begge planter er meget højt skattet af snegle.

25 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Hansen, 25. august 2011 kl. 18.57

Tak for svarene til begge skribenter!
Lilium, tror du ikke, man kan tage stiklinger af "kineseren"?
Tina, hvis din plante ikke er venligsindet er du velkommen til at afhente en af dem, jeg har drevet som stikling, hvis du bor i en fornuftig afstand fra Næstved. Du har sikkert noget interessant at give til gengæld.
Hilsen Bybonden.

26 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. august 2011 kl. 15.38

Jo jeg tror sagtens man kan tage stiklinger, men de er meget lette at formere fra frø så forspringet er næppe ret stort.
Iøvrigt fandt jeg den første modne frugt af Bilka`s L.barbarum idag.
Smagen var ikke just noget at skrive om, men den var måske ikke helt moden selvom den var rød. Iøvrigt blomstrer begge typer fortsat...

27 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 27. august 2011 kl. 14.05

I det nyeste blad (aug-2011) fra ACRES usa, er der en god artikel om Gojibær, der står blandt andet, at der er forskellige sorter, hvor nogle er mere i bladene og andre har bedre bær.
Feks. Lycium barbarum, var. Phoenix tears har det højeste blad ORAC (Oxygen Radical Absorption Capacity) end nogen anden plante, og at der er forsk. hårdførhed og at det nemmeste er at tage rod stiklinger.
Håber det kan være til hjælp

28 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Nielsen, 27. august 2011 kl. 16.53

Jeg skrev tidligere at man kunne købe goji-bær buske hos bakker.

GØR ENDELIG IKKE DET.

HANDEL ALDRIG HOS BAKKER.DK

De var over en måned forsinket med leveringen. Da jeg modtog denne var to af planterne fyldt med svampesygdom. Goji-bærbusken tror jeg havde fået frost i kølevognen og de sidste to bærbuske har vist sig at udvikle en svampesygdom over sommeren. Det værste er at de erstatninger som jeg har modtaget ikke har vist sig at være af bedre kvalitet og jeg kan ikke få mine penge tilbage.

SÅ MIN ERFARING ER AT JEG ALDRIG MERE SKAL HANDLE HOS

BAKKER .DK

29 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 19. september 2011 kl. 18.32

Ja udbyttet har ikke været særlig stort-måske forårsaget af den elendige sommer.
Planterne derimod er vokset godt til og det lover en god høst til næste år-hvis ellers vejret tillader.
Imidlertid er der begyndt at dukke modne bær op.
Billedet illustrerer den travle havemand midt i tilberedningen aftensmaden ( med de sidste små agurker ) og samtidig høst af frø fra peber til næste år.
Hvem sagde at mænd ikke kan multitaske ?

30 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 30. september 2011 kl. 12.37

Vedr. mit indlæg fra den 14/8:

"Hej Bybonden,
jeg købte også en plante i Bilka - desværre er den ikke groet overhovedet - den holder sig kun lige akkurat i live :-( ......"

Jeg blev helt overvældet af glæde, da jeg i går spottede en (1!) eneste blomst på min goji-"busk", som kun består af et par grene - så måske er alt håb ikke ude endnu ;-)
Den skal nok blive til noget med tiden alligevel, selvom starten er svær :-)

Hilsen Tina

31 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. april 2012 kl. 14.15

Hej
Jeg fik sidste år en gojibær- plante og høstede mange velsmagende bær. Nu vil jeg gerne være god ved planten og skifte muld i potten. Mon nogen ved, hvilken slags muld, den vil foretrække?
På forhåndt tak.
v.h.
Annette

32 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 18.15

Brug jorden fra en plantesæk . Det er billigst. Evt en hvor du har haft tomater eller agurker i.

33 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 13. oktober 2012 kl. 13.59

Hej alle, der har købt Gojibær buske i Bilka sidste år!

Hvad er jeres erfaringer mht smagen af de friske bær? Mine har blomstret ret sent i år, og jeg fandt 1 enkelt bær i dag, som jeg smagte. Det var frygteligt bittert, og blev straks spyttet ud.

Skal de have frost, eller har jeg bare fået nogle 'forkerte' buske?

Håber at høre nogle af jeres erfaringer!

34 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Hansen, 31. oktober 2012 kl. 18.52

Hej Lisbeth
Jeg købte også gojibær i Bilka sidste år, og skar nogle stiklinger til en hel række. De er groet voldsomt til, jeg har afkortet ranker der var 3-4 m. lange, men har først set enkelte blomster i oktober måned. Ikke en eneste har opnået bestøvning, skønt jeg også har bier i haven, så jeg venter spændt på at se et bær til næste år.
Hilsen Bybonden.

35 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Dahl, 6. august 2013 kl. 17.26

Hej alle
Der er også en anden mulighed for at få Goji bær på til rimmelige priser:3 kg Ningxia Goji bær leveret i det nordlige Danmark fra England 583 kr. ca. halv pris.
Suma Goji bær er lidt billigere. Købt på Amazon

36 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2013 kl. 18.57

Og de koster omkring 75 kr. på planteskolerne - lidt lettere at gå til...

37 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Dahl, 6. august 2013 kl. 19.38

Hej Anja
Jeg tror ikke du kan købe 3 kg tørrede Goji bær for 75 kr., så det må være frø du taler om.

38 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2013 kl. 22.05

Nej - jeg taler planter :) Det er jo det, som tråden handler om - derfor så jeg ikke, at du skrev om bær...

39 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 7. august 2013 kl. 17.19

Vedrørende mit indlæg nr 33 kan jeg kun sige, at jeg i foråret gravede disse tre planter op, som jeg havde købt i Bilka. Årsagen var, at jeg havde registreret rodskud, og fandt, vist nok via google, ud af, at visse arter kan være invasive.

Jeg kan nu blot konstatere, at jeg har tolv spredte planter i det bed, hvor de stod:-(

Så ikke flere Goji planter til mig - jeg foretrække de tørrede bær i pose fra butikker:-)

40 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 7. august 2013 kl. 17.58

ja, det med rodskud havde jeg også læst, og derfor står min indtil videre eneste goji i en krukke. Jeg tror den er 3 år nu og jeg har i år overvejet om den skulle ud i rigtig havejord, for jeg har endnu ikke fået bær :-(
Faktisk så klippede jeg den kraftigt for 1-2 måneder siden, da dens grene var lange og tynde - stak de afklippede grene i jorden i potten - for hvis de nu kunne slå rod...
De viser sig nu, at den klippede busk nu for første gang nogensinde har 2-3 blomster per gren - og blomster er vel lig med frugter? Håbe-håbe :-)
Og af de afklippede grene, der blev stukket i jorden, har et par stykker slået rod og vokser videre :-)
Så projekt Goji får lov at fortsætte lidt endnu - håber på bare et enkelt bær i år - har aldrig smagt dem :-)
Hilsen Tina

41 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. november 2013 kl. 11.31

Hej

Vi vil gerne lave en artikel om goji bær, men vi mangler gode fotos. Er der nogen af jer, der har taget fotos, som vi kan få lov til at bruge?

Mange hilsener
Karna Maj, redaktør
karna@havenyt.dk

42 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. november 2013 kl. 13.36

Desværre - jeg tror ikke, at jeg har billeder af mine, og lige nu er de bare pinde og ikke så spændende...

43 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Palmqvist, 7. april 2016 kl. 14.51

Kan bl.a. købes på plantetorvet.dk.https://www.plantetorvet.dk/kategori-fa-8-662.shtml, men også mange andre steder.

44 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. maj 2016 kl. 7.41

Hej

Er der nogle af jer der købte planter i Bilka, som høster bær af betydning?

Mine har ikke givet bær, men vokser helt vildt, som andre også har bemærket. Giver de ikke i år, ryger de ud i læhegnet og jeg sætter mon lid til de L. chinense, som jeg såede fra købte, kinesiskebær. Dem der ikke blev ædt af snegle, ser ud til at have en langt mere moderat vækst.

45 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. maj 2016 kl. 8.54

Tom:
Jeg købte mine i planteskolen for 5-6 år siden. Jeg har hverken set blomst eller bær... :(

46 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. maj 2016 kl. 16.59

Hej James

Tak, det er rart at høre. Altså, at andre end jeg har oplevet en ustyrlig vækst med ingen eller få bær.

Jeg er ret sikker på at tørret Gojibær i handelen kommer fra L chinense.....

47 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 26. maj 2016 kl. 17.00

Har også kun vækst - har dog set blomster - men aldrig bær :-/

48 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. maj 2016 kl. 17.11

Hej Tina

Nu er jeg snart overbevist, er der flere med samme erfaringer?

49 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. maj 2016 kl. 8.12

jeg har købt min i gardenshop Kalundborg for nogle år siden den giver en masse blomster og frugter hvert år

50 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. maj 2016 kl. 8.23

fra sidste år

51 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 27. maj 2016 kl. 8.36

Heldige asen :-)

Har du nogle tips til os med pinde, men ingen bær?

:-) Tina

52 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. maj 2016 kl. 8.53

lad være med at købe i et supermarked

53 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 27. maj 2016 kl. 9.06

Jamen min er skam købt hos en gartner :-)

Men iøvrigt et godt råd generelt :-)

54 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. maj 2016 kl. 9.29

Du har ikke et billede af planten i blomst / bæring?
Hvor stor er den og ved du om det er en chinense?

55 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. maj 2016 kl. 8.50

den er godt 1 m- jeg tror ikke det er chinense - men her er billedet

56 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2016 kl. 13.23

Hej Mogens

Nu var det mere et billede af din egen plante jeg efterlyste :)

L. barbarum skulle vokse voldsomt i forhold til L. chinense, der stopper højdevæksten omkring 1,2 meter.

Næringsværdien af frugten fra de to arter skulle være identisk / næsten den samme, så vidt jeg kan læse mig til.

Med den vilde vækst hos barbarum tror jeg, at jeg foretrækker chinense. Nu må jeg se om der overhovedet kommer bær på nogle af planterne - 3. år m. barbarum og 2. år med chinense uden frugt.

Havde det ikke været for sneglene, ville jeg have nogle chinense på 6. år i dag, men sådan gik det ikke.

57 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. maj 2016 kl. 0.00

Jeg har ikke selv Goji-bær, men jeg har læst at planten bruger de første 2 år til at etablere sig, og at det er meget vigtigt at vande i tørre perioder (vandes 1 gang ugentligt)
3. år skulle den begynde at sætte lidt frugt, men større frugtsætning kan først forventes efter 4.-5. år
Så hvis vandingen af planten ikke har været tilstrækkelig, kan det måske være forklaringen på manglende bær.
Bare et gæt ;-)

58 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. maj 2016 kl. 7.54

@ tom - det er et billede af min plante fra sidste år

59 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. maj 2016 kl. 8.29

Tak Mogens - så må det jo være en barbarum, når du har døbt den det :)

Jeg må væbne mig med tålmodighed et år eller to endnu, som Anne-Grethe nævner. Den ender dog i hegnet under alle omstændigheder - vækstformen er lidt for voldsom til bærhaven.

60 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. maj 2016 kl. 8.31

du er sku´mærkelig - jeg har ikke døbt den - jeg købt den med det navn

61 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. maj 2016 kl. 12.51

Ja, men er vi ikke alle det?

Tak for dit bidrag, Mogens :)

62 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 28. september 2016 kl. 18.10

Så er weekenden høst af Goji bær tørrede og skal på glas .
Om 14 dage kan jeg plukke flere . Det har været en fantastisk høst i år .Busken er kun 1,5 år .

Hvordan er det gået jer?

63 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2016 kl. 18.58

Stadig kun vild og uregerlig vækst og ingen bær i de planter, som blev købt i Bilka (L. barbarum)
Sået flere L. chinense i år og håber de overlever sneglene næste år !

Kender du sorten og hvordan er vækstformen?

64 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 28. september 2016 kl. 22.00

Den er meget kompakt og ca 1,5 høj og laver en del rodskud. Jeg kan kan ikke se sorten da den ikke er nævn men på beskrivelsen passer den på den som Westergaard har i sit sortiment og som hedder sweet berry .

65 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. september 2016 kl. 7.22

Altså L. chinense, spm vel også er den "ægte" Goji eller?

66 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 29. september 2016 kl. 18.14

Nej det er ikke en chinensis så den er ikke identisk med dem som Westergaard har . Det troede jeg bare . Nu har været inde i buskens midte og hente etiketten, her kan i se hvad der står :

67 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. september 2016 kl. 20.00

Begge arter er kendt i kinesisk folkemedicin. Det er mest L. barbarum som dyrkes til kosttilskud mv.

68 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. september 2016 kl. 21.50

Dem jeg har sået af to omgange er fra importerede kinesiske Gojibær fra helsekostbutik. De ligner slet ikke barbarum.

Claus, ved du tilfældigvis om de to typer dyrkes lige meget og har lige lang tradition i Kina/ Asien ?

69 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. september 2016 kl. 22.37

Det jeg kan læse mig til er, at det er hovedsageligt er L. barbarum som dyrkes. Det er også kun den som er optaget I den kinesiske farmakope. L. chinense har en lavere handelsværdi og betragtes af nogle som en falsk vare når de sælges som Goji.

70 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. september 2016 kl. 23.15

Det har jeg åbenbart fået helt galt i halsen :)

Et emne til vinterens læsning og så er det godt at jeg har begge planter i haven - på et tidspunkt kommer der vel bær på nogle af dem så jeg selv kan evaluere bærrenes kvaliteter...

71 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Gregersen, 30. september 2016 kl. 8.10

Jeg købte en Goji busk for 2 år siden. Sidste år ingen bær, i år 20-30 stykker - meget smukke.

Men føj hvor de smager :-P Ændrer de virkelig så meget smag når de bliver tørret? De er lidt søde først og bliver så til en meget bitter smag i munden

72 af 72 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 30. september 2016 kl. 19.00

De er stadig ret bitter når de bliver tørrede men også søde . Tilgengæld smager de af meget mere end dem du køber .

Nyt svar til emnet »Goji-bær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Goji-bær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider