Forum

Håndbog i selvforsyning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Paulsen, 28. april 2009 kl. 11.52

Hej.

Jeg ser programmet "Bonderøven for begyndere" på Dr2. Han bruger bogen "Håndbog i selvforsyning.

Er der nogen herinde der ved om den er til at opdrive et sted?

1 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2009 kl. 13.13

Hej Morten Paulsen

Det kan nok kun ske antikvarisk eller på f. eks Gul og gratis (med angivelse af max pris, du vil give).

Lillebroderen: "Den selvforsynende have" også af John Seymour kan købes gennem boghandler. Gyldendal's forlag, pris 199.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn, 29. april 2009 kl. 0.16

Hvis du ikke er ked af at læse engelsk, kan du købe den hjem fra england... Der er den ikke nær så svær at opdrive.

Den hedder "the complete guide to self-sufficiency".

MVH. Asbjørn

3 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Paulsen, 29. april 2009 kl. 11.47

Tak for det. Men jeg ville helt bestemt foretrække en dansk version, da jeg ikke har så meget styr på havens engelske fagudtryk

4 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. april 2009 kl. 16.25

Det er så besværligt med engelsk, især for os ældre. Men den bog I nævner kan lånes på biblioteket, i den danske version.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Paulsen, 29. april 2009 kl. 17.09

Ja det er også hvad jeg har hørt. Men det kunne jo være lidt sjovt selv at have den.

6 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 30. april 2009 kl. 1.06

... og så smart med engelsk, især for os unge.

7 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna, 30. april 2009 kl. 11.45

Du kam måske få fat i bogen "Jeg mig en gård mig bygge vil" af Paul Heiney isbn 87–21–00819-l Den er næsten magen til håndbogen, men er noget nyere.

I øvrigt eksisterer John Seymours lille landbrugsskole endnu. selv om John døde for nogle år siden.

8 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 2. maj 2009 kl. 9.30

Martin P. Hvorfor er det smart? Kan du da forstå det bedre end dit modersmål?

Mvh Eivin (^_^)

9 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 2. maj 2009 kl. 16.49

Nej nej, jeg nævnte bare lige, at der jo er forskel på, hvor godt man forstår engelsk. Så på den måde kan man få fat i nye (eller gamle) spændende oplysninger, selvom det ikke er på dansk. Men det er jo forskelligt fra person til person.

Heldigvis da.

10 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Købke, 9. maj 2009 kl. 6.04

Den kan købes på Det Blå Marked i Haslev fra kl 10.00 hos "skolelæreren" idag lørdag den 9.maj 2009 for kr 150,–
uden smudsomslag.

11 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Købke, 9. maj 2009 kl. 6.08

Den danske udgave.

12 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 18. maj 2009 kl. 10.21

Jeg har både en dansk og en tysk udgave. Måske kan jeg til nød afhænde den tyske.

Den var udsolgt fra boghandlen på ingen tid. Det var hippiernes bibel.

De andre er ikke ½ så gode

13 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Paulsen, 18. maj 2009 kl. 11.10

Jo. Men problemet er jo at det er den danske udgave jeg meget gerne vil have fingrene i. For det tyske er jeg ikke lige ekspert i:D

14 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Rasmussen, 19. november 2009 kl. 16.11

Jeg har Håndbog i selvforsyning (indb. 1976 / dansk). Er der stadig interesserede købere?

15 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. november 2009 kl. 20.17

Den er netop udgivet i en ny udgave fra Gyldendal - der er en tråd om den her på havenyt.dk et eller andet sted....

mvh
Anja

16 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bach, 20. november 2009 kl. 11.54

Hej Torben,
Jeg køber gerne bogen af dig.
Skriv til mig på michaelbach@hotmail.com, og lad os finde en pris.
Hilsen Michael

17 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bach, 20. november 2009 kl. 11.55

Hej Torben,
Jeg køber gerne bogen af dig.
Skriv til mig på michaelbach@hotmail.com, og lad os finde en pris.
Hilsen Michael

18 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bach, 20. november 2009 kl. 11.56

Hov! Den røg vidst afsted mere end én gang... beklager :-)

19 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. november 2009 kl. 12.03

Hvis den må være svensk er der også mulighed for at købe den via flere svenske antikvariater .

SEYMOUR, JOHN. Självhushållning. En handbok. En idébok. Översättning och bearbetning av Folke Günther och Lena Almkvist. Illustrerad. Stockholm, Bonniers, 1980. 4:o. 256 s. Originalklotband med skyddsomslag. Litet stötmärke i främre pärmen, annars fint skick.
¶ Första upplagan, andra tryckningen.
DKK~ 358 · spørg Antikvariat Erato, Stockholm (SE) · ERT105620

20 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hauge, 2. december 2009 kl. 17.40

Hej, Du ved vel ikke unde hvilken råd det ligger? Jeg synes jeg har ledt og ledt efter den "forbandet" bog i flere timer nu... Min kæreste ønsker sig den og vil jo vildt gerne kunne give han den i julegave, men kan ikke opdrive den! :-( Har som alternativ søgt på Paul Heineys " jeg en gård mig bygge vil" men den er udsolgt alle steder. Nogle der kan hjælp mig? Det gør ikke noget den er brugt :-)
Mvh
Helle

21 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hauge, 2. december 2009 kl. 17.41

UPS det var Anjas indlæg jeg hentydede til .... :-)

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. november 2009 kl. 20.17

Den er netop udgivet i en ny udgave fra Gyldendal - der er en tråd om den her på havenyt.dk et eller andet sted....

mvh
Anja

22 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. december 2009 kl. 18.18

Det gamle forlag Skav udgav en bog ,der hed flytte på landet, og det var i samme serie som "husbehov serierne" . Den kan man sikker få hos en antikvariat .

Jeg tror ikke at den findes på bibliotekerne mere .

Bogen var dog ikke helt magen til John Seymours bog, der går mere i dybde med visse emner . Dog skal man huske at den er oversat fra amerikansk og den har derfor nogle småfejl og mangler . Bl.a. er det ikke alle grøntsager, som kan give udbytte under danske forhold , ligesom man hellere ikke kan dyrke appelsiner på friland (endnu) .

23 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. december 2009 kl. 19.20

lige en korrektion -

John Seymour var nu englænder, og bogen beskriver dyrkning i Suffolk. Men det er rigtigt, at nogle af informationerne skal tages med et gran salt...

I øvrigt er det noget vrøvl, jeg har skrevet tidligere - det er "Den selvforsynende have", som der er blevet lavet en ny udgave af - og ikke "Håndbog i selvforsyning"....

www.saxo.com/dk/item/john-seymour-den-selvforsynende-have-3.aspx

mvh
Anja

24 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 14.12

Ok , Du har ret . Jeg trorde han var amerikaner, da han beskrev dyrkningen af appelsiner, soyabønner og jordnødder .
Han nævner længere nede i indledningen, noget omkring USA. Så jeg troede at jeg var på den sikre side . Men det skal ikke skille os ad . Måske bliver det en dag virkelighed får os, hvis klima ændringerne bliver en realitet .

Derimod er det også værd at nævne John Seymours anden bog , der hedder "håndbog i selvforsyning" og som også giver en lyst til at blive selvforsynet med mange af de ting vi
selv kan lave, men som vi indkøber i stedet og nogle gange billigere .

Man skal så bare være instillet på at det ikke er alt man kan lave selv og det handler også om hvordan man bor .
Bor man i en bymæssigt bebyggelse og ikke på en landejendom (som f.eks. bonderøven) kan man ikke gøre som ham .
For på en landejendom er der nogle regler for hold af diverse dyr . Bl.a. mærkning og reg. af visse husdyr.
Ligesom der kan være dyrkningspligt på den jord man har til rådighed, hvis ikke man kan forpagte den ud til en landmand .

Men man kan sagtens holde høns, kaniner bier ( Det sidste tar en del tid at lære). Fremstille oste, vin, øl, bage brød, sylte og ikke at glemme køkkenhaven, og meget meget mere .
Skal man også passe et arbejde og familien er det dog begrænset ,hvor meget tid man så har tilbage .

Men bor man i et bymæssigt bebyggelse kan man nemmere holde disse "husdyr"/ aktiviteter og bliver selvforsynet med honning, kaninkød, som i øvrigt er meget sund, hønseæg, øl,oste, bi-vokslys og brødbagning og meget andet .

25 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 15.05

Hej Helle .

Jeg prøvede lige på Antikvariat.net

www.antikvariat.net/get/search.cgi?post . Men uden held . Jeg kan se at bogen kom fra Borgens forlag .

Men hvorfor ikke lige prøve dit lokale bibliotek . Jeg har lige bestil den hos mit eget bibliotek

www.ghlbib.dk/sites/WGLX/pub/search.html . Hvis ikke de har den kan man vistnok låne den af andre. Men disse regler og muligheder ved en bibliotekar mere om end jeg .

26 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 15.05

27 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 15.08

Bogen kan ses her

www.bogpriser.dk/isbn-9788721008192/?gclid=COfs99C2up4CFUQM3godHxr23g

Hvis ikke, gider jeg ikke mere.............

28 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. december 2009 kl. 15.21

Den føromtalte bog, fra forlaget Skarv hedder " Flytte på landet". Fra drøm til virkelighed. Skrevet af Ove Madsen og fra 1987. Der står et enkelt eksemplar hos

www.corsaren.dk/ og koster kr. 70,-

29 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 4. december 2009 kl. 1.15

Hejsa. Så lige i Fyens stiftstidende fra 8.11.09,-at "bonderøvens Havebibel" "Den nye selvforsynede Have" af John Seymour,er udkommet på Gyldeldal. Kr. 199.-
Venligst Grete.

30 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. december 2009 kl. 6.49

Præcist - det er den, jeg skriver om længere oppe. Det er jo ikke den originale "havebibel", men den er også rigtig god at have!!

31 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 14.49

Jeg har været forbi for at afhente den nævnte bog og skal læse den i weekenden . Umiddelbart syntes jeg at den ligner John Seymours egen bog , eller den læner sig op ad den . Den er nok mere "fordansket" end johns bog

Forlaget Atelier har sidste år (2008) udgivet en bog, der hedder , Flyt på landet - og hold dyr af Jens Otto Hansen og den kan ses her www.atelier.dk/product.asp?product=147 .

Den koster kr 199,- ,hos forlaget . Men ved at søge på bogpriser.dk kan man få den leveret direkte til sin adresse for kr. 85,- inkl. porto, i gennem adlibris.dk .
så det er en oplagt julegave ønske . Men det er vigtig lige at nævne er at den kun er på 59 sider så det er begrænset med viden, der kan være i den

Bogen er anmeld her

www.landogliv.dk/Artikler/2008/5/8/Heste+grise+koeer+og+faar+hoerer+til+et+oenskeliv+paa+landet.htm

32 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Ambrosen, 11. december 2009 kl. 21.34

Hej!

Min mand ønsker sig sådan "håndbog i selvforsyning" i julegave og vil så gerne give ham den, men kan jo slet ikke opdrive den...
Er der nogen der vil sælges deres udgave eller kender nogen der vil?

Så skriv til mig: Margitten@hotmail.com

Tusind tak!

Mvh Margit

33 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. december 2009 kl. 23.53

Bogen har ikke været genoptryk i mange år og du skal nok være heldig at finde den hos en antikvariat eller loppemarked .

Jeg selv har også bogen , men jeg vil alligevel mene at den mangler lidt mere viden omkring mange af de emner den nævner, men det vil også gøre den dyre at udgive . En bog kan aldrig rumme alt .

Men hvis man er dus med engelsk kan man hos Adlibris.dk får en engelsk udgave www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=1405345101 til kr. 245,- inkl. porto . Jeg kan se at der er tale om en udgivelse fra 20 september 2009 .

34 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Thomsen, 23. maj 2010 kl. 12.17

Den kommer i ny revideret udgave på dansk den 24. juni 2010. Jeg har bestilt hos min lokale boghandler.

35 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holst Bundgård, 26. oktober 2012 kl. 13.09

Hvis der er nogen, der stadig er interesseret i den gamle udgave fra 1976 (2. udgave) uinbundet, så har jeg en til salg til kr. 200,-

Lars Bundgård
København S
tlf. 616 78 616

36 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holst Bundgård, 26. oktober 2012 kl. 15.00

Bogen er allerede solgt. Det tog mindre end to timer :-)

Mvh

Lars

37 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. oktober 2012 kl. 13.05

Det står et enkelt eksemplar af john seymours bog" den selvforsynet have" på Kays Antikvariat,Bjerringbro. Til kr.150,-

38 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holst Bundgård, 27. oktober 2012 kl. 13.17

Der er også en, der sælger Håndbog i Selvforsyning - udgaven fra 1978 indbundet til kr. 340 på www.pensum.dk. Han bor i Herlev: www.pensum.dk/trans1.php?brugtid=1243591&ref=272589567

39 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. oktober 2012 kl. 14.18

Det er godt nok dyrt, så god er den heller ikke.

40 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 28. oktober 2012 kl. 22.15

Der er lavet en revideret udgave af den gamle oprindelige bog. har set den inde på saxo hjemmeside til 299,-. De har også "Den selvforsynende have" til 199,-

Nyt svar til emnet »Håndbog i selvforsyning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Håndbog i selvforsyning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider