Forum

Kønnet formering af Rubus (hindbær og brombær)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Outzen, 11. august 2003 kl. 22.31

Dette indlæg kan måske godt virke meget biologisk-teknisk, men jeg vil gerne vide noget om kønnet formering af Rubus.

Jeg har selv hindbær, og har da konstateret, at der gror nok af sideskud til at lave /mange/ planter, men jeg vil også gerne vide noget om, hvordan jeg praktiserer at lave planter ud af /kønnet/ formering, og ikke kloning, som sideskuddene jo er.

Hvordan laver jeg planter ud af (frøene i) frugterne på den smarteste måde?

Biologisk set, så er frugter jo netop opstået med det formål at lave kønnet formering, som en hvilken somhelst art i længden er afhængig af at kunne.

Og jeg har også nok planter med forskelligt DNA, hvilket jeg umiddelbart kunne forstille mig var nødvendigt.

Med venlige hilsner

Rasmus Outzen, der snart er biologi-studerende og forsøger noget hjemmeavl.

E-mail: rsfo@allesammen.dk

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. august 2003 kl. 1.15

Jeg har aldrig forsøgt at så frøene, men har til gengæld masser af selvsåede brombær. Og det er bestemt ikke spor sjovt. De frøformerede brombær af min tornefri brombær er nemlig med torne. Et væmmeligt stikkende ukrudt, som jeg ikke er ene om at have under tornefri brombær. Så du skal måske være forberedt på, at det ikke er lige brugbare planter, du vil få ved at såning.

Jeg har aldrig fundet en selvsået hindbær – eller også har jeg bare ikke opdaget det inde i bedet.

Men det er jo et helt forædlingsarbejde, du er på vej ud i, hvor der måske vil være 1 interessant sort ud af flere tusinde planter. Det er i hvert fald nogenlunde den faktor, de arbejder med i kartoffelforædlingen.

Men det kan da være spændende at høre, om der er nogen private eller forskere, der eksperimenterer på dette felt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Outzen, 12. august 2003 kl. 11.59

Det er meget eksperimentelt.

Jeg har to forskellige forædlede sorter, og så har jeg også grundarten: skovhindbær.

Jeg vil bare se, hvad der sker, når man krydser sorter, så jeg med egne øjne kan se, hvad forskere har nedskrevet.

Måske er skovhindbær lettere tornede. Det er en af mine sorter også, som jeg ikke aner, hvad er for en, men jeg tror vist det er en tysk gul sort. Men det er kun i det allerførste af stadiet. Året efter har de næsten ingen torne, og de få torne, der er, er så korte, at man ikke kan stikke sig på dem. Med de helt unge planter, så føles det mere som en meget mild forbrænding af brændneller. Det er nu ikke så slemt.

De gule hindbær smager særligt godt, synes jeg, og skovhindbærne har også en speciel kraftig smag, så jeg vil se, hvad der sker, når man krydser dem.

Mht. brombærne, så virker det somom pollen fra tornede brombær har forurenet din brombær-farm, og i så fald må gen for "torne" være et dominant gen.

Hilsen Rasmus

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. august 2003 kl. 12.20

Hvis din hindbær har gule bær og er tornede og tysk, vil jeg gætte på, at det er den samme, som jeg har. Er bærene lidt løse i det, så de let går i flere stykker?

Min sort er købt som efterårshindbær. Den giver ikke så stort et udbytte på andet års skud. Jeg klipper alle skud væk i det tidlige forår og de giver så bær på de etårige skud fra sidst i august og i september.

Så vidt jeg husker hedder min sort ''Herbstgold'' og jeg gætter på at det er den samme som ''Fallgold''.

Hvis din er en efterårshindbær og du krydser den med skovhindbær, der bærer på toårige skud, giver det jo en ekstra dimension til dit krydsningsforsøg.

Er der nogen, der kender andre gule hindbærsorter?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Outzen, 12. august 2003 kl. 17.26

Jeg får slet ikke efterårshindbær på min, men der er ganske rigtigt sviende torne på, men mest for neden. Kommer man længere op af "stilken" er der nærmest ingen. Jeg ved ikke om de /er/ tyske, men jeg hørte om nogle gule varianter af en sort, som var tyske, og tænkte, det kunne være sådannogle jeg havde i haven.

Jeg aner ikke hvilken sort det er. De var der, da jeg flyttede ind.

Hilsen Rasmus

Nyt svar til emnet »Kønnet formering af Rubus (hindbær og brombær)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kønnet formering af Rubus (hindbær og brombær)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider