Forum

Hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 4. maj 2009 kl. 18.19

Vi skal have plantet en stedsegrøn hæk – er der nogen der kan hjælpe med at få afklaret hvilken type der kan blive meget høj og som vokser hurtigt?

Såvidt jeg kan læse mig til er det avnbøg, bøg, liguster, taks og thuja der kan blive højest – men jeg vil være rigtig taknemmelig hvis der en nogen der kan komme med nogle råd til hvad der vil være bedst når vi gerne vil have en rigtig høj hæk og at den vokser sig høj hurtigst muligt :-)

På forhånd tak!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2009 kl. 8.25

Hej Dorte

Det er sørme svært at gi råd uden at kende mere til din have.

Så i stedet for vil jeg opfordre dig til at overveje forskellige forhold og så slutte med et eksempel og en opfordring.

Det afhænger af mange forskellige forhold, hvor hurtigt en hæk får højde.

Du nævner, at du har kig på 5 forskellige muligheder – alle er fuldt hårdføre i Danmark, så som udgangspunkt er muligheden til stede for at du får den hæk, du ønsker dig.

Avnbøg er måske den, som på sigt kan være vanskeligst at klippe – dens vækstform egner sig lidt bedre til fritvoksende hegn.

Jordbund skal passe med plante for at den trives godt.

Vindforhold og jordens evne til at indeholde vand er også vigtige.

Hækplanternes størrelse ved plantningen bestemmer også noget om antallet af år, man skal forvente der går, før hækken når sluthøjden.

Plantetidspunktet er afgørende for barrodsplanter – de må ikke mangle vand på noget tidspunkt fra de tages op af jorden i planteskolen til de igen er i jorden. Så efterårsplantning er det rigtige for de løvfældende – forårsplantning for de stedsegrønne.

Anvender du containerplanter (planter, der er drevet frem i plastpotter) er det lettere at sørge for vandforsyningen – men prisen for dem kan man blive svimmel af at tænke på ;-)
Næringstilførsel i form af kompost og renholdelse for ukrudt er afgørende for hækplanternes trivsel.

Som eksempel kan jeg fortælle, at vi for 5 år siden fjernede en voldsomt forsømt "hæk", som var endt som en blanding af elm, tjørn, syren, brændenælder osv. Lermuldjorden blev løsnet ned i 60 cm dybde. Bøgeplanter (en såkaldt "hækvare" : barrod i størrelse 80–100 cm) blev plantet i november og jorden derefter dækket med et godt lag bladkompost. Siden har vi løbende luget (ukrudt lægges ovenpå jorddækket med kompost). Hækken er blevet klippet på siderne to gange årligt – indtil sluthøjden blev nået og vi begyndte at klippe toppen. Afklippet bruges som jorddækning under hækken.

I dag har vi en stærk hæk på 180 cm, som kan holde vores tid ud og mere til. Den er uigennemsigtig bortset fra i april, hvor den smider sidste års blade og så har den allerede givet ly til to solsortereder:-)

Så snak med din planteskole – fortæl om jordbund, vindudsathed eventuelle hensyn til "hækstilen", hvor du bor. Bed om faglig vejledning, så du fra starten af får valgt rigtigt.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider