Skrevet af: Gitte Jensen, 5. maj 2009 kl. 21.03
Jeg har netop fældet et ahorntræ, og det kan ikke lade sig gøre at fjerne en del af stammen og roden, hvorledes sikre jeg at træet ikke skyder igen. Det er ikke muligt at få en rodfræser til at gøre arbejdet, da træet er fejlplantet for mange år siden og for tæt på terrasse og flisebelægning.
Er der nogen som har et godt råd til mig.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2009 kl. 21.23
Hej Gitte.
Hvis du vil bruge kemi, er løsningen her: Skær med motorsaven en skive af stubben, så du har et helt friskt snit. Smør sårfladen med koncentreret glyfosat, (f. eks. roundup) max 6 timer efter. Det er godt nok ikke den optimale årstid at gøre det på, bedst om vinteren, men prøv alligevel. De fleste gange lykkes det.
Mvh.
Hans
Skrevet af: Mogens; E., 5. maj 2009 kl. 21.29
Læg også et stykke plastic over stubben, så regn ikke fortynder roundupen.
Skrevet af: Boi Jensen, 6. maj 2009 kl. 17.36
Hej Gitte
Hold op med at tænke på kemien, for et træ som ahorn er nemt at kvæle på den "Gammeldags måde" – du fjerner simpelthen de skud, der kommer – inden de bliver 10 cm høje – med spade eller økse og pas på tæerne. Når du gør det i løbet af en sæson, vil træet dø af sult, ganske langsomt og det vil ikke give problemer.
Skrevet af: Frække Dansker!, 18. september 2009 kl. 11.28
Slettet af administrator 7. oktober 2010 kl. 12.28.
Skrevet af: Frække Dansker!, 18. september 2009 kl. 11.28
Slettet af administrator 7. oktober 2010 kl. 12.27.
Skrevet af: Din Mor Laks, 6. oktober 2010 kl. 11.18
Slettet af administrator 7. oktober 2010 kl. 12.28.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. oktober 2010 kl. 11.24
Slettet af administrator 7. oktober 2010 kl. 12.57.
Skrevet af: Steffen Jensen, 6. oktober 2010 kl. 15.10
Jeg har dræbt mange stubbe med en skarp økse...
Fjerne jorden omkring stubben, gerne så lang ned som muligt men 10cm kan også gøre det.
Så er det igang med øksen og fjern ALT bark så langt ned du kan. Dette tager ikke mange minutter en en skarp økse.
Dernæst skal jorden bare tilbage på plads og stubben dør.
Der kan jo ikke komme nye skud, når der ingen bark er.
God arbejdslyst.
Skrevet af: Maj-Britt B., 7. oktober 2010 kl. 10.05
Slettet af administrator 7. oktober 2010 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.