Forum

Ærter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 12. august 2003 kl. 7.32

Jeg er i denne sommer stødt på nogle ærter, der i den grad er faldet i min smag.

Det viser sig, at ophavsmanden fik ærterne fra et familiemedlem for omkring en sølvbryllupstid siden.

Efterfølgende har han hvert år gemt en portion til næste års såning.

Jeg har sikret mig nogle bælge, men er i tvivl om, hvordan jeg tørrer ærterne og opbevarer dem.

Det fik jeg desværre ikke spurgt om.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. august 2003 kl. 11.22

Ærterne skal helst tørre på planten til bælgene er helt tørre. Efterfølgende lægger du dem til tørre på en tallerken til de er knastørre. Frø opbevares tørt og helst køligt til næste år. Men med ærter kan det næsten ikke gå galt. Og hvis du har fået nogle bælge, som ikke har sidddet og tørret på planten, så prøv bare at lægge dem til tørre alligevel et luftigt sted. Frø har en sej overlevelsesevne, hvis bare de ikke mugner.

Men noget helt andet er, at vi i foreningen Frøsamlerne er meget interesseret i at bevare gamle sorter, så kan du ikke kontakte formanden Lila Towle – lila@froesamlerne.dk – så du kan sætte hende i forbindelse med din ven. Du kan se mere om Frøsamlerne her: www.froesamlerne.dk

Nyt svar til emnet »Ærter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ærter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider