Forum

Round up og husdyr.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carina, 12. august 2003 kl. 21.51

Hej er der nogen herinde som ved om Round up er skadelig på katte?

På forhånd tak.

Hilsen Carina

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. august 2003 kl. 23.36

Hvis din kat færdes på nysprøjtede arealer, vil den ikke kunne undgå at komme i kontakt med Roundup, og da katte slikker sig, vil den givet få noget i sig.

På miljøstyrelsens hjemmeside kan du læse dette om behandlingsfrist for Roundup:

"Må ikke anvendes senere end 10 dage før høst. Under frugttræer må midlet kun anvendes indtil 1 mdr før høst og om efteråret efter høst. Må ikke anvendes på offentlige arealer med spiselige bær og frugter."

Behandlingsfristen er kun noget den, der sprøjter, skal overholde med hensyn til de dyrkede fødevarer. Det er en fødevarebeskyttelse.

Hvad angår hunde, katte og markens dyr og fugle, som færdes på et sprøjtet areal, er der ingen regler, der beskytter disse levende væsener mod at få sprøjtemidler på sig, når de færdes der eller spiser af de sprøjtede plantedele i løbet af behandlingsfristen. Det er næppe sundere for dyr og fugle at indtage Roundup end mennesker.

Så min anbefaling er at holde din kat væk fra Roundup eller Roundup væk fra katten, alt efter om det er dig, der fører sprøjten eller en anden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. august 2003 kl. 11.08

Skadeligt og skadeligt. Stoffet kan give mutationer og nedsat fertilitet bl.a hos pattedyr men defineres p.t. alligevel som ugiftigt af miljø- og sundhedsmyndighederne. Det kommer vist lidt an på, hvem man spørger og hvilke referencer der skeles til.

Roundup virker i planter ved at hindre syntesen af flere essentielle aminosyrer og adskiller sig fra en række andre, og tidligere meget anvendte herbicider, ved umiddelbart at have en relativ lav giftighed overfor pattedyr iflg gældende grænseværdier. Den dødelige dosis, LD50, defineret som den mængde, der resulterer i at 50% af forsøgsdyrene dør, er angivet at være 5,6 gram pr. kg legemsvækt hos rotte, Rattus. Det svarer, i et tænkt eksempel, til et indtag på små 400 gram aktivstof hos en rotte på 70 kg. Om dette er det samme for mennesker er ikke efterprøvet, heldigvis, men resultaterne fra dyreforsøg overføres til mennesker, hvorefter skadetærsklen fastsættes. Der kendes dog tilfælde, hvor mennesker har benyttt ukrudtsmidlet til selvmord. Roundup kan fremkalde mutationer, hvilket vil sige at det har en skadelig virkning på DNA både hos bakterier, planter, padder, pattedyr, insekter. Du vil hos Miljøstyrelsen kunne få aktindsigt i de præcise data, der ligger til grund for miljøvurderingen og godkendelsen af stoffet, herrunder de lovpligtige forsøg på en række forskellige pattedyr. Ane Bodil Søgård, der har været tilknyttet Landbohøjskolen som ekstern forsker, skrev om Rounup i tidskriftet Biodynamisk Jordbrug, 3 1998: "Ved at se nærmere på de undersøgelser, der er lavet med glyphosat, finder man bl.a. at kaniner, der bliver fodret med Roundup-behandlet korn, får reduceret fertilitet. I laboratorieforsøg med sædceller fra mennesker og kaniner udsat for glyphosat, blev sædcellernes bevægelighed nedsat. Og dette kan måske forklare den øgede sterilitet hos kaniner. Også hos fisk, der lever i vand forurenet med glyphosat foregår der ændringer i kønscellerne og man har fundet Roundup i kødet hos regnbueørreder. Fisk kan altså overleve i vand med glyphosat, men stoffet ophobes i kødet. ved fodring af harer med sprøjtede planter, fandt man koncentrationer af glyphosat i kødet..."
I tidskriftet Mljøsk, der udgives af NOAH, har Jette Rank, lektor på Institut for Miljø, Teknologi og Samfund på RUC, vurderet ukrudtmidlet. Artiklen kan læses på www.noah.dk/miljosk/roundup.html

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorild Bak Rasmussen, 28. august 2003 kl. 11.24

Kære Carina

Roundup er desværre ikke bare skadeligt for din kat. Det er også skadeligt for alle os der får det via grundvandet hvor det før eller siden ender.

Er det så vigtigt med en ukrudtsfri have at du vil risikere at forgifte dine børns drikkevand?

Jeg synes du skulle tænke dig rigtig godt om og prøve at beherske din trang til at kontrollere haven fuldstændigt.

Jeg kan fortælle dig at jeg har danset krigsdans tre gange rundt om computeren for at beherske min vrede over at du forgifter vores allesammens miljø med så ligegyldig en begrundelse.

Derfor vil jeg nøjes med at bede dig pænt:

Vil du ikke godt lade være med at forgifte vores fælles miljø?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. august 2003 kl. 11.59

Kære Bak Rasmussen

Jeg er fuldstændig enig med dig om at vi skal lade være med at bruge Roundup – ikke kun i haverne, men også i landbruget.

MEN Carina skriver faktisk ikke, at hun overvejer at bruge roundup i sin have. Måske er hun bare – ligesom mine naboer med løstgående hunde og katte – bekymret over, hvad der sker med dem, når de færdes på sprøjtede marker og de steder, hvor landmændenes sprøjtegift driver hen, såsom ind i vores hegn og hække ud mod marker og grøftekanter.

Nyt svar til emnet »Round up og husdyr.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Round up og husdyr.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider