Forum

Ny ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. august 2003 kl. 23.44

I flere år var der frostfrit næsten op til jul. Men sidste vinter satte frosten tidligt ind. Det er måske godt for frø.

Ihvertfald har jeg aldrig før set så mange nye selvsåede planter som i år. Lige fra nu blomstrende løvemund, mamelukærme, stolt kavaler og orange tagetes til værre ting, som jeg ikke ønsker.

Nok har jeg set selvsåede rønnebærtræer før, for der vokser en stribe af dem lige overfor haven, men aldrig i de mængder, som i år. Udover det, er der bunker små planter af en kraftig busk med sorte bær i majsagtige klaser, en sådan busk har naboen, som siger, den er giftig. Den har jeg aldrig før set i haven. Ligeledes er der masser af en vild clematis, som jeg heller aldrig før har set. En enkelt overset er allerede nu langt oppe i min hæk. For nylig så jeg den brugt som dække af et ståltrådshegn i Forstbotanisk Have i Århus, den havde ingen blomster. Den klatrer også i en bambus på grunden, hvor jeg har lejlighed.

Både røn, clematis'en og busken med de sorte bær er kraftigt og hurtigt voksende. De vil i løbet af få år omdanne haven til et vildnis, hvis man ikke fjerner dem.

Forestillingen om, hvordan der så ville se ud, har fået mig til at tænke på, hvad der ville ske, hvis vi fik frø af gensplejsede havre, rug, majs osv. ind som ukrudt i naturen og haverne. Ville de om mange år vokse til ukontrollerbare kæmper, der kan udkonkurrere hvad-som-helst? Og blive en pestilens som bjørneklo og dræbersnegle, som ingen endnu har fundet et middel til at begrænse. Var det ikke en ide' at få mere forskning i, hvordan man begrænser planter, dyr, insekter m.v., der ikke er naturlige i vores natur?

Bare nu spørger jeg mig selv om, hvordan der om få år vil se ud i de haver, hvor man ikke noterer sig og fjerner det kraftigt voksende flerårige ukrudt såsom altså træer, buske og slyngplanter? Det er ikke kun nogle få, men store mængder, der har været i år.

Har den tidlige frost sidste år gjort fuglene så sultne, at de har spist frø af planter, de ellers ikke bryder sig om? Kan det være forklaringen?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 4. september 2003 kl. 9.15

Busken med de sort "majslignende" bær kunne godt lyde som kermesbær.

Se billedet www.giftpflanzen.com/phytolacca_americana.jpg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. september 2003 kl. 22.14

Tak Martin Larsen

I mellemtiden har jeg også fundet frem til, at den må hedde kermesbær.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. september 2003 kl. 0.38

Kermesbær skal man passe lidt på med i haven, da den let udvikler sig til et helt buskads af kermesbær, hvis den får lov at selvså. Men jeg synes bærrene er ret flotte.

Jeg har også i år luget flere selvsåede træer væk, end jeg plejer – men i min have er det ahorn, guldregn, birk og bøg. Først spirer ahorn, så bøg og til sidst guldregn, så det er til flere gang lugning. Nu har jeg fældte guldregnen – ikke på grund af frøspiringen – så nu bliver der en omgang mindre lugning om nogle år, håber jeg.

Nyt svar til emnet »Ny ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ny ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider