Forum

Heldig kartoffel. Eller hvad?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 13. august 2003 kl. 10.15

Jeg har de seneste dage iagttaget, at havefolk i hobetal tager samtlige kartofler op.

Og det på et tidspunkt, hvor nogle af mine kartoffelplanter endnu ej har blomstret.

Jeg er gammel nok til at have oplevet begrebet kartoffelferie i praksis og ved derfor, at det var det folkelige navn på skolernes oktoberferie.

Jeg har derfor svært ved at fatte tendensen.

Vel erkender jeg, at toppene på de først lagte kartofler allerede for en tid siden havde udtjent deres værnepligt, men det forhindrer ikke mig i fortsat at tale om nyopgravede nye kartofler. Det vil jeg gøre, så længe jeg kan gnubbe skindet af dem.

Af min svigermor lærte jeg, at man sagtens kan høste to kuld kartofler. Hvergang hun tog en top op i begyndelsen af sæsonen, blev der droppet en velspiret læggekartoffel i hullet, og den resulterede i glimrende, men måske lidt mindre nyopgravede nye kartofler langt inde i september.

Tilbage til udgangspunktet: Jeg mener, at kartoflerne uden toppe befinder sig glimrende på voksestedet i en rum tid endnu.

Og jeg forventer, at de senest lagte kartofler markeres med blomstrende toppe om godt et par uger.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. august 2003 kl. 13.11

Jeg skraber også stadig mine kartofler og synes også det er nye kartofler lidt endnu, selv om nogle af sorterne er begyndt at koge lidt ud. Og jer er lidt misundelig på dig – jeg har nemlig i år ikke fået lagt to hold kartofler.

Men det er ok at tage kartofler op nu alligevel. Og jeg har gode argumenter for "den nymodens metode". Jeg er faktisk så gammel, at jeg har været med til at tage læssevis af kartofler op i efterårsferien som barn – og her var der rigtig mange syge kartofler, men det gjorde ikke så meget, de blev kogt til grisene.

Her er mine argumenter:

De holder sig mindst lige så fint, og hvis vi får meget vådt vejr i efteråret, risikerer man at der er flere dårlige kartofler, der må frasorteres.

En anden grund til at tage dem op nu, er at det er let at få dem hurtigt tørre og dermed mindre risiko for grønfarvning.

Når de bliver virkelig gennembagte af solen, får de en bedre holdbarhed.

Endelig betyder tidlig optagning, at man kan nå at så efterafgrøde på stykket, og den kan forhindre, at de næringsstoffer, som kartoflerne jo ikke kan bruge, når de ingen top har, ikke udvaskes, men bindes i ny plantevækst. Efterafgrøden formulder i løbet af vinteren og det tidlige forår, og så har man bevaret næringsstofferne til næste års plantevækst. Der er rigeligt med næringsstofferne i havet i forvejen, som kan give iltsvind.

Jeg vil dog nok lige vente med at tage mine op, til der er kommet lidt regn. Regnormene ligger lige nu sammenrullede dernede og er gået i hi, indtil der kommer regn, så det er ikke så godt at grave i den tørre jord af hensyn til dem.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 13. august 2003 kl. 16.02

Jeg føler ingen anledning til at imødegå dine argumenter, der forekommer fornuftige.

Ikke mindst relationen til eventuelt syge individer.

Selv om jeg har normalt robuste sorter, kan man aldrig vide.

Derfor overvejer jeg nu, om ikke jeg en af de nærmeste dage skulle skrabe sammen i mine bede med topløse kartoffelplanter.

Således forstået, at jeg forløser individerne fra navlestrengene og sorterer de muligt syge fra, hvorefter de sunde placeres i en fællesgrav pr. bed.

På den måde kan man stadig få jord under neglene, når den daglige kartoffel-ration skal bjerges.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. august 2003 kl. 21.56

Ja, eller snegleslim mellem fingrene. – Jeg har prøvet noget lignende, og det virkede som om sneglene ikke kunne kende forskel på sådan en koncentreret madgrav og en kompost. Hvis der kommer en lang periode med regn, kan både råd og snegle ødelægge fornøjelsen ved genopgravning.

Jeg tog idag dem op, der kan være i køleskabet. Resten vil jeg tage op om kort tid (og jeg er glad for Karna Maj's forklaring på, hvorfor man bør vente til efter regn). – Jeg plejer at tage dem alle op her midt i august, og jeg kommer dem i en stor kurv af pileflet, binder plast over, og stiller dem ude under en busk udenfor solen. Der kan de stå til frosten starter. Og deres jord kan fortsætte aktiviteten med honningurt el. lign.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. august 2003 kl. 23.48

Jeg har faktisk fornylig besøgt en have, hvor de hvert år gravede kartoflerne op omkring 1. august for at kunne udnytte jorden. De kom kartoflerne – uden at tørrre dem – i netsække og gravede dem ned igen med det samme i det ene hjørne af køkkenhaven med 10–15 cm jord over, indtil det var tid at tage dem op, men jeg kan ikke huske dette tidspunkt nøjagtigt. Ukrudtet fik lov til at gro ovenpå kartoffelgraven, så det skyggede. De havde åbenbart ikke problemer med metoden.

Nyt svar til emnet »Heldig kartoffel. Eller hvad?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Heldig kartoffel. Eller hvad?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider