Forum

Jeg gir op…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 11. juni 2009 kl. 22.00

Det regner og regner. Ingen chance for nogen som helst udvikling.

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. juni 2009 kl. 23.10

Her er det holdt op, men det var godt for alle væksterne, og vandtønderne er fulde. Rent regnvand er forøvrigt godt til kaffe brygning, det gir en blødere smag.

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 12. juni 2009 kl. 6.39

Væksterne her, har fået så meget vand over så lang tid, både dag og nat, at det snart er ved at drukne. Mine naboer er også ved at miste modet.

Dejligt at høre det alligevel gør gavn andre steder.

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. juni 2009 kl. 8.16

Selv i et lille land som Danmark er der stor forskel på hvor meget vand der kommer. Indtil for 48 timer siden var her i Midtjylland så tørt at vi ikke kunne plante sommerblomster ud. Nu var vi fået 30 mm stille og rolig regn, så nu er der travlhed. Fortvivl ikke for efter regn kommer sol før eller siden. Bare ikke Jeanets fortvivelse kommer til at stå som overskrift for sommeren 2009.

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juni 2009 kl. 8.49

Jeg syntes at den vedvarende blæst er værre for de drivvåde planter. Næsten alle rosenbladene på de store Lykkefund og Nevadaroser er blæst af og de fleste stauder har lagt sig ned. Men man kan jo ikke både have en flot udsigt og så læ samtidig. Skit-pyt, for oven over alting skinner moder sol.

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. juni 2009 kl. 9.33

Vi prøvede nøjagtig samme vejr i 2007 sidst i juni med endnu mere vind. Dengang lå alle mine grønsager i marken ned i en vinkel på 45° og havde vindskader. Jeg var grædefærdig dengang. Majsene og løgene kom aldrig op at stå igen, men hele køkkenmarken blev frodig igen og der kom en normal afgrøde. Løgene blev endda kæmpestore.

Se fotos fra dengang i min havedagbog på Havelyst.dk – det er godt at kunne se tilbage på tidligere erfaringer. Bladrer du frem i den, kan du se, at haven rettede sig hurtigt.

havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/vindskader_i_have_og_groensagsmark.html

Så fortvivl ikke Jeanet. Find dig en god havebog til de næste par dage, så kan du igen komme i haven. Ud og løsne jorden, så al den dejlige nedbør ikke forsvinder lige lukt op i luften igen. Eller ud af jorddække, så du også beholder fugtigheden.

Mange hilsener
Karna

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juni 2009 kl. 9.51

Hej Jeanet

Hvis du med at give op mener, at du ikke regner med, at du kan høste noget som helst, så tænk lige et øjeblik på, at udviklingen kan være gemt i katastrofen... :-)

Du har nu en fin mulighed for om nogle dage at gennemarbejde hele køkkenhaven med din kultivator og derefter at så grøngødning på hele arealet.

Gevinstlisten er lang:

Jorden og alle mikroorganismerne kan få en sammenhængende periode med uforstyrret aktivitet på en årstid, hvor der er høj biologisk aktivitet.

Hvis du vælger en blandingsudsæd kan du få et rigt blomsterflor i høj- og sensommeren.

Ved at indblande frø af kvælstofsamlende planter i udsæden kan du få et højere næringsindhold i overfladejorden. Det kommer til nytte i næste års avl.

Ved at lade grøngødningen visne ned og ligge på jordoverfladen vinteren over bliver den forbedrede jordstruktur beskyttet mod regn, frost og udtørring.

Til næste forår kan du rive arealet over med en grovtandet rive og give dig i kast med såning og tilplantning uden at tænke på at grave...

Og så kan du for denne sommer vælge en anden dagsorden end køkkenhavedyrkning – det kan der måske komme noget meget spændende ud af ;-)

En af mulighederne er, at du bruger tid på at sætte dig ind i principperne for permakultur. Ved at vælge et dyrkningssystem, hvor træer, buske og urter indgår i en helhed beskyttes den enkelte afgrøde bedre mod fysiske påvirkninger som vind, regn, tilslemning af porerne i muldlaget osv – derved kan der opnås et mere langtids-sikret dyrkningsresultat.

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 12. juni 2009 kl. 10.00

Hvor er I søde.

Havemodet vender jo helt tilbage med al den positive feedback... Tak derude ;0)

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. juni 2009 kl. 13.21

Det regner, ja tak, det må man vel nok sige. Vand er jo da en nødventighed for havens planter, og jo da således også for de planter som jeg går og dyrker og dermed pudsler om i min have, men dette er jo næsten for meget af det gode. Vand, ja det kommer der jo da i hvert fald!

Mvh Eivin (^_^)

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. juni 2009 kl. 16.03

Tja, vel er det vådt og noget irriterende noget når det sådan står ned i stænger, men det kunne da være værre, man kunne jo haft siddet i et lejet sommerhus med 4 umulige unger og måske oveni en sur svigermor.

Jeg har gødet græsplæne i dag, og glædet mig over hvordan mine nyplantede blomster strækker sig i regnen. Jeg er fri for at vande, klippe hæk og pudse vinduer. Der er altså også noget så hyggeligt i sofahjørnet med en kop te, nybagte boller og en god krimi. Synes jeg altså, og så op med humøret Jeanet

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 12. juni 2009 kl. 18.26

For 3 uger siden var det alt for tørt. Glad for at jeg ikke er Vor Herre:-)
Men glæder mig også til solskin igen
God weekend

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 13. juni 2009 kl. 10.49

Måske skulle man overveje at hvordan man dyrker ris...;D

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 13. juni 2009 kl. 10.54

Haven er oversvømmet og alle mine grønsager står under vand. Drænet fejler ikke noget, tværtimod er det ikke lang tid siden det blev skyllet godt og grundigt igennem. Men intet kan jo følge med de strømme der er kommet foroven, og det, flere steder i landet og for nogle af mine naboer også.

Må opgøre et skadebillede, måske kan noget reddes. Det samme skete for et par år siden, havde lykkeligt "glemt det".

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juni 2009 kl. 11.02

Hej Jeanet -

måske skulle du overveje at lave højbede (f.eks. 20–20 cm høje) i din køkkenhave, hvis den har tendens til at blive oversvømmet, når det vælter ned ovenfra?

Jeg kunne forestille mig, at det ville forhindre de værste skader...

Det er bare så ærgerligt, når ens hårde forårsarbejde er spildt!

Mvh
Anja

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. juni 2009 kl. 20.34

Hej Anja.

Jeg vil tro at sådan et højbed hos Jeanet vil virke som et badekar, så kan vandet slet ikke komme væk. Hvis grundvandet står højt hele året, i Jeanets nabolag, er der ikke meget at gøre.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2009 kl. 21.42

Hej Mogens -

det kommer an på, hvordan højbedet er bygget op. Mine højbede er bare trærammer, som ligger på jorden, og inden i dem er der fyldt op, så niveauet er omkring 20–25 cm over det almindelige jordniveau.

Jeg har ikke foret med plast og den slags – hverken i bund eller sider, så vandet har masser af mulighed for at løbe af.

Mit forslag til Jeanet ville helt klart være højbede, som var højere end mine, og med en åben konstruktion som min kan jeg ikke lige se "badekarseffekten". Hvis de var tilstrækkeligt høje, kunne man måske også lave et "dræn" i bunden med grene, småsten eller grus på samme måde, som man gør i bunden af en plantekrukke? Selvfølgelig skal de jorddækkes, så de ikke bliver for tørre mellem regnbygerne – og der skal bruges en del jord til at fylde i dem, men hvis det var min have, ville jeg helt sikkert overveje at prøve.

Man kunne jo starte med et enkelt bed og se, om det virkede...

Mvh
Anja

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge., 14. juni 2009 kl. 23.29

Hvis du placere en stor urtepotte med jord og plante i en stor vandpyt, vil jorden i potten forblive driv våd. Det er samme forhold. Så nr. 14 har ret.

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2009 kl. 0.25

Ja – men en vandpyt er hurtigt væk igen, så normalt vil det ikke give problemer.

Men det er da rigtigt, at hvis grønsagerne ligefrem står i en sø, der ikke lige forsvinder hurtigt igen, så er det måske bare ikke der, man skal dyrke sine grønsager.

Måske ligger Jeanets have lavt i forhold til terrænet omkring, og så er det jo begrænset, hvor meget man kan gøre, når det tonser ned i 1½ døgn.

Det er åbenbart den slags regnvejr, vi kan risikere fra tid til anden, og så må vi jo indrette vores haver efter det, så godt vi nu kan...

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. juni 2009 kl. 8.56

Vi skal åbenbart også kikke huset lidt efter. Jeg skal nu ud og rette min teresse op, der er ikke fald nok væk fra muren. Alt det regn gav vand indvendig på kældervægen. Der er altid noget at lave når man er "godsejer".

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juni 2009 kl. 13.07

For slet ikke at tale om os "slotsforvaltere"! Jeg skal have malet mine fuglehuse, så de kan blive rigtig fine!

Mvh Eivin (^_^)

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 15. juni 2009 kl. 20.45

Når fuglene bor gratis er det vel ikke noget som haster. Fuglehuse maler man om vinteren når fuglene er på ferie sydpå.

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juni 2009 kl. 20.59

Jeg har nu alligeveller besluttet mig for at give de to tomme en omgang, da det jo da derved kan være, at fjerkræene vil finde dem mere atraktive! De beboede får selvsagt lov til at stå som de er.

Mvh Eivin (^_^)

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 15. juni 2009 kl. 21.13

Tror du ikke at der kan komme nogle nye logerende i løbet af sommeren.

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. oktober 2009 kl. 7.28

Hvordan kom I igennem sommerens genvordigheder? Vi høster æbler og pærer i massevis. Spidskålene har aldrig været bedre.

Georginerne i marken er frosset ned, men i haven nyder vi dem endnu.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 7. oktober 2009 kl. 9.02

Når jeg ser tilbage fra Juni hvor haven blev "sygemeldt" og til idag, har det udviklet sig til en, for mig, solstrålehistorie. Det har simpelthen været en fantastisk høst – med mod på nye tilberedninger af råvarene. Fantastisk på den måde, at jeg glæder mig over det der lykkes og så nye muligheder, da jeg kunne komme i haven igen.

Jeg holdte mig simpelhen væk fra haven indtil vandet var sunket igen – og fortsatte syslerne, fik reddet hvad reddes kunne, startede forfra med at efterså nyt – næsten "som intet var hændt". Kultiverede på livet løs og overvejer stadig de gode råd omkring højbede i køkkenhaven. Jeg kan se det for mig og haven ville tage sig ud på en helt anden estetisk måde ;-)

Et af de steder i forhaven, hvor grundet er lavest, har jeg plantet en Thujahæk – det er nok lidt af et sats (siger min fornuft mig) hvis der igen kommer nedbør så hurtigt i de mængder. Men håbet er større en bekymringen... "Hvo intet vover, intet vinder". Jeg tager chancen!

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. maj 2010 kl. 14.18

Så starter det hele forfra.

Oversvømmelse for anden gang i år... (2010)...

Rødbeder, spinat, radiser, porre, løg, gulerødder, kartofler, hvidløg, salat, jordbær og tagetes har fået sig lidt af en svømmetur... mangler jo egentlig kun at "ommøblere" til rismark!

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. maj 2010 kl. 14.30

ØV - du er da også noget uheldig, synes jeg!

Måske skulle du have fat i noget professionel hjælp - en landskabsarkitekt eller noget i den stil - der kunne fortælle dig, hvordan du kunne undgå helt så meget vand i haven?

For risdyrkning lyder lidt trist...

mvh
Anja

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. maj 2010 kl. 17.40

Tror også det ville være spild af ressourcer med højbede, under disse tilbagevendende forhold.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 16. maj 2010 kl. 17.51

Hej Jeanet
Helt spildt vil det ikke være med højbede. Jeg har selv en have der kan se ud som din gør lige nu, og jeg har lagt hele køkkenhaven om til højbede, hvilket har hjulpet.

Jeg forstår udemærket din frustration, det er et sørgeligt syn. Og endnu mere sørgeligt er det at grave rådnede kartofler op, men salaten slet ikke udvikler sig fordi rødderne drukner.

Du skal op i en vis højde på bede for at det hjælper - 30 cm vil sikkert være ok
Hvis du samtidig dybdegraver jorden inden du bygger højbedene, forbedrer du dræningen. (søg efter reolgravining her på havenyt)
Det næste jeg vil gøre hvis jeg igen skulle få problemer, er at ligge et drænned langs hele den ene langside i køkkenhaven. Jeg kan se at vandet samler sig lige ved din sti, så det kunne måske være at det bedste sted til et drænrør, er under stien ?

mvh
Randi Lauridsen

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 16. maj 2010 kl. 18.22

Jeg nægter at give op, selv om stierne mellem mine højbede lå grundigt under vand i går da jeg ville plante porrerne ud, følte mig også lige præcis som en kineser i rismarken, og håber bare på at vandet synker så hurtigt at det hele ikke drukner, det var jo også bare det allerværste tidspunkt jeg havde valgt, lige efter voldsom regn mange timer. Har ikke været i haven i dag men regner med at det er væsentligt bedre nu. Tror at mine meget høje bede med ekstra jord i rammer bliver til flere næste år, og at dem jeg har anlagt direkte på jorden bare ved gravning bliver droppet hvis det bliver en våd sommer....

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. maj 2010 kl. 18.45

Hej Randi.

Hvilke materialer har du brugt og hvordan har det efterfølgende set ud med træets tilstand, ved din oversvømmelser?

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. maj 2010 kl. 18.49

Hej Lotte.

Så først din besked bagefter, men vil også spørge dig om det samme ang. træsort og tilstand efter oversvømmelser?

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 16. maj 2010 kl. 19.34

Jeg har brugt lærk.
Det holder i mange år. De første bede vi byggede for 4 år siden har vi lige nedlagt fordi de var dårligt placerede, træet har vi genbrugt til nye bede. Vi startede med forskallings brædder i lærk, men det har vi fortrudt, mest fordi man få splinter i fingrene bare man ser på det. Træet har såmænd holdt meget godt.
Til de nye bede vi har lavet i år, har vi brugt terassebrædder - også i lærk.

Nyt svar til emnet »Jeg gir op…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jeg gir op…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider