Forum

Kommunalt tilskud til plantning af hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line, 21. juni 2009 kl. 21.13

Hej,

Jeg ejer et hus, hvor 70% af grunden grænser op til ubebyggede områder.

40% grænser op til kommunal jord (en ubebygget grund og en cykelsti), 15% grænser op til en ubebygget grund der ejes af landmanden der solgte til kommunen (umuligt at sige hvornår denne udbydes) og 15% grænser op til et prøvehus, der endnu ikke er solgt og hvor sælger siger vi kan gøre hvad vi vil i skellet, bare de ikke skal betale.

Jeg synes jeg har hørt der kan gives kommunalt tilskud til plantning af hæk når nabogrundene ikke er solgt. Er der andre der har hørt om dette?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. juni 2009 kl. 15.18

Hvor er det dog typisk Dansk at skulle have tilskud til ditten og datten!

Hvis man har råd til at købe et hus, har man vel også råd til at plante en
hæk.

Hvad skulle begrundelsen være for at skatteydere skulle bidrage til private
hække?

Jeg håber det er læbæltebeplantning via Hedeselskabet, du har taget fejl
af og det er jo en lidt anden snak...hvis det imod forventning ikke er
tilfældet, vil jeg emigrere til et land hvor mine skattekroner går
til lidt bedre projekter.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 22. juni 2009 kl. 15.30

Rolig nu...

En oplagt løsning er da at kommunen giver tilskud for derefter at overføre tilskuddet til værdien af den grund de sælger i fremtiden!

Tror det ud fra en økonomisk betragtning er betydeligt smartere end at lade naboer bliver uvenner over en hæk for derefter at indkalde til hegnssyn, politianmeldelser og rettergang. Hvis det er dine skattekroner du bekymrer dig om – og ikke princippet om offentlige tilskud.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 22. juni 2009 kl. 16.41

Hvis ikke din kommune har helt specielle regler eller reglerne i hele landet er lavet om de seneste år, er det sådan at du selv skal betale hækken mod sti og vej, offentlig såvel som privat fælles vej, sti og grønt område. Husk den skal plantes på din egen grund, 30 cm fra skel mod vej og sti. Selv om kommunen er sælger af udstykningen skal de ikke betale for hækken, hvis du ønsker den plantet før nabogrundene er solgt.

Hvis den ubebyggede grund ER solgt, skal køberen og du dele udgifterne, det samme gælder for firmaet der har bygget (ejer?) prøvehuset og sådan set også gårdejeren, men er DET ikke at gå i for små sko at afkræve ham betaling.

Du skal huske at hvis at du VIL have ejerene af nabogrundene til at betale, har de også medbestemmelse hvad angår hækplanternes pris, kvalitet o.s.v. Jeg formoder der er kræves en bestemt slags hæk i hele udstykningen, men ikke alle er jo parat til at ofre de dyreste planter.

Det er i øvrigt grundejerne selv der nå betale hvis der senere er uoverensstemmelser vedr. hækken. Se Hegnsloven.

Så du kan roligt blive boende i Danmark Lilium.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 23. juni 2009 kl. 9.50

Tak, Jane K.

Bare der var flere end dig, der vidste besked, og kunne sætte på plads dog uden at bulldoze.

Hvis du ikke ligefrem er jurist eller lignende, er det endnu mere imponerende.

Et eksempel til efterfølgelse og ikke mindst til "tonen" her i "Havenyt" som lidt for ofte løber helt af sporet.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 23. juni 2009 kl. 11.16

Hej Jane,

Jeg takker mange gange for svar.

Har du et bud på hvad det vil betyde for os (og vores hæk), hvis en kommende nabo har andre planer?

Er det bare at plante den i skel også må vi rykke den ind på egen grund hvis naboen beklager sig? Og kan en nabo forlange at hækken ikke er i skel, men at man har hver sin på egen grund og med en "mellemgang" hvorfra den kan klippes? Hvilket er spild af god jord i min verden...

Jeg er så absolut af den opfattelse at naboskabet kommer før hækken, så forventer ikke stridigheder, men da der har været stridigheder længere nede af gaden med netop denne problematik vil jeg gerne dækkes så godt ind som muligt.

Venlig hilsen
Line

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 23. juni 2009 kl. 21.14

Hej Alice,

Tak for de pæne ord, nej, jeg er ikke jurist, men jeg har arbejdet i kommunens tekniske forvaltning i næsten 40 år.

Hej Line,

Jeg formoder stadig der skal plantes en bestemt slags hæk for at gøre udstykningen ensartet.

Hvis der ikke er krav om en bestemt hæk vil jeg foreslå dig at plante en bøgehæk. I min tid ved kommunen har jeg ikke oplevet nogen klage over der var plantet bøg.

Har du plantet en hæk og en kommende nabo ønsker f.eks. plankeværk står du ret godt. Et hegnsyn vil sandsynligvis falde ud til din fordel. Naboen skal i sådanne tilfælde have en usædvanlig god grund til at få ret. Mod naboens grund planter du selvfølgelig i skel fra starten.

For at undgå stridigheder vil jeg foreslå dig at glemme dine rettigheder men selv at betale hækken, og netop ikke byde naboen velkommen ved at bede ham betale halvdelen når han flytter ind, eller bare komme med hentydninger, for sådan noget kan jo skabe en dårlig stemning.

Men tillykke med dit nye hus og have, og glæd dig så til at du sandsynligvis får søde naboer.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Jane K.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 31. januar 2010 kl. 20.23

Kære Jane K
Er du så rar at opgive, hvor jeg også kan skrive til dig-temmelig langt og udførligt-om mine hækproblemer? Du ved jo unægtelig noget om dette emne. Min adresse er chiste@mail.tele.dk.

Nyt svar til emnet »Kommunalt tilskud til plantning af hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kommunalt tilskud til plantning af hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider