Skrevet af: Bettina, 26. juni 2009 kl. 10.48
Hejsa
Jeg er lige flyttet i en stuelejlighed med have her d. 1/5. Og da vi står overfor en renovering, der på denne blok starter til november, skal jeg finde ud af hvad jeg har i haven + om noget af det kan plantes i store krukker indtil renoveringen af facaden er færdige og vi får vores haver igen... eller om man evt. kan tage stiklinger og hvordan?
Skal sige at jeg overhovedet IKKE har grønne fingre, så hjææælp :-)
Jeg har dog via min far fundet ud af at jeg har bonderoser og stok-roser. Nogen gode råd til hvordan jeg kan flytte dem og plante dem tilbage til den tid?
Derudover så aner jeg ikke hvad følgende er:
1.
img81.imageshack.us/img81/6213/26062009064.jpg
Det er en flot stor busk. rund i det... har også en mindre af dem. Og de blomstrer nu, + er ved det.
2.
img74.imageshack.us/img74/1454/26062009062.jpg
Jeg vil ikke kalde det en busk... Der står sådan nogle javartusser direkte fra jorden, og så op i en gren... der er pt. nogle små skud, som ser ud til at det bliver hvide blomster.
3. img341.imageshack.us/img341/6862/26062009063.jpg
Ved ikke om den hænger sammen med nr. 2, men de udgår fra 2 forskellige steder i jorden, og synes ikke bladene ser helt ens ud... på denne er der ved at komme blomster, som ser hvid/lyserøde ud. Og hvis dette er en busk er den ligesom den forrige, meget tynd i det...
4.
img91.imageshack.us/img91/4048/26062009066.jpg
billedet vender vist på hovedet :D
Men denne er lige begyndt at blomstre... Den kravler op af mit stakit, men udgår kun fra 1 lille sted i jorden. Den er ca. 1,5m høj og 1–1,5 bred, men ikke så fyldig.
5.
img81.imageshack.us/img81/2356/26062009067.jpg
Denne har blomstret i år. Dvs. efter 1/5... mener det var omkring 1/6 den blomstrede kort... med små hvide blomster, så pænt dryssede hvis man kom til at skubbe til den... Fik desværre ikke taget billede af den der.
6.
img91.imageshack.us/img91/5881/26062009068.jpg
En mørk grøn buks. Der er ikke tegn til blomster på den. Den er fyldig (dog vissen bagtil) og ca. 1,5 m høj og en m i omkreds (eller lidt under).
7.
img36.imageshack.us/img36/562/26062009071.jpg
Og den sidste... Den er lidt højere end den forrige... meget fyldig... MEGET blanke og flotte blade... Ingen tegn på nogen blomster.
Har dog snakket med en der bor et par haver herfra. Hun har 2 der minder om den. Hvoraf kun den ene blomstrer ind imellem, med nogle aflange blomster.
Min mor skyder på at det er en laurbær...
Så kom med jeres bud hvad det er (så kan jeg også bedre finde ud af hvad man evt kan gøre hvis de skal flyttes) og råd til hvordan jeg kan bevare dem, trods de skal væk fra min have i mange måneder.
På forhånd tusind tusind tak
hilsen Bettina
Skrevet af: Majbrit, 26. juni 2009 kl. 12.15
Busk nr 7 er med sikkerhed kirsebærlaurbær. Den kan klippes meget ned og flyttes i en stor potte. Meget hårdfør. Diskrete hvide blomster i kegleformede stande. Bærrene bliver spredt af fugle og busken dukker ofte op selvsået. Eller fuglesået.
Skrevet af: Majbrit, 26. juni 2009 kl. 12.18
Hvis busk nr 6 dufter kraftigt af solbær, så er det ribes som blomstrer lyserødt i det tidlige forår.
Skrevet af: Majbrit, 26. juni 2009 kl. 12.20
Busk nr 4: det er kun et gæt men: Hortensie?
Skrevet af: Linda N, 26. juni 2009 kl. 13.37
Busk nr 1 ligner en hypericum.
Får rødlige bær, der senere bliver sorte. Kan klippes meget ned. God til buketter. Har en lidt speciel duft.
Der findes flere sorter, prøv at finde dem på planteskolen og se hvilken en der ligner.
Skrevet af: Bettina, 26. juni 2009 kl. 15.56
Hold kæft (undskyld jeg bander) hvor er I bare gode...
Busk nr. 1 har jeg fundet frem til at det må være en Hypericum hidcote
Ligner det ikke www.loenbaek.dk/planter/hypericum-hidcote.html Tusind tak Linda N.
Busk nr. 4, ville jeg aldrig have gættet på noget som en hortensia, da jeg kun kender de små med meget store blomster som man har i krukker... Men kig lige nærmere på denne. En Hydrangea arborescens ''Annabelle''. Synes både blade og blomster ligner. Hvad siger I?
www.mobot.org/gardeninghelp/images/low/S940–0901021.jpg Tak Majbritt.
Busk nr. 7 Tak for opklaringen af hvad det er for en, Majbritt...
Så må jeg ud og finde nogle store potter :-)
Busk nr. 6 lufter ikke af noget. Kun en anelse af "grønt" hvis man gnider bladet meget.
Men 3 ud af 7 er da virkelig også en start :-)
Håber bare ikke at alle de bær er nogle der er giftige... har en lille hund på 10 mdr, der kan finde ud at spise alt... Men pt er hun så kun i den have, når hun er under opsyn, mens hun kan være i baghaven uden opsyn. Der står kun en forsytia (hmm sådan staves det ikke)...
Vil meget gerne have flere forslag :-) Så kan jeg finde oplysninger om hvordan man bedst kan flytte dem osv :-)
Tusind tak igen.
Skrevet af: Else B.H., 27. juni 2009 kl. 12.17
Hej... jeg er sikker på at nr. 4 er en klatrehortensia, 5 er en Spiræa Vanhoutii og nr 6 er en fjeldribs.
Hilsen Else
Skrevet af: Bettina, 27. juni 2009 kl. 15.34
Hej Else
Jeg tror du har ret i at det er en klatrehortensia.
Tror også du har ret i at det er en Spiræa... ved dog ikke om det er en Vanhoutii... Synes også at chamaedryfolia ser ud som denne gjorde da den blomstrede.
Fjeldribs... Et godt bud... Dog har den ikke blomstret i maj–juni, som der står den skal gøre... Men kan være at den bare ikke gør det... :-)
Billede nr. 2 og 3, der holder jeg pt øje med dem, så jeg kan tage nye billeder når blomsterne er helt fremme :-)
På forhånd tak for al hjælpen
Skrevet af: Lisbeth, 30. juni 2009 kl. 15.21
Nej det er ikke en fjeldribes, ligner mere en blærespirea
Skrevet af: Lisbeth, 30. juni 2009 kl. 15.25
Undskyld, efter grundigt kig må jeg trække i land. en fjeldribes er det, ej blærespirea
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.