Skrevet af: Lise D, 28. juni 2009 kl. 9.59
Jeg har desværre måtte indse at min skønne reine c. blommetræ ikke er kommet sig ordentligt ovenpå sidste sommers kæmpe angreb af sort monilla :-/
Træet skal derfor væk og jeg vil sætte et nyt. Jeg er selvfølgelig ivrig efter at erstatte den bare plet i plænen med et nyt... min fornuft siger mig at jeg bør vente til efteråret men... jeg er yderst ihærdig med at vande, vande og vande alt!
Så burde et træ ikke kunne overleve hvis jeg sørger for at vande hyppigt.
Jeg vil nemlig bestille et ekstra stort træ, og ikke et af de almindelige 2 års. Så det er en halv bekostelig affære at købe et ældre træ... og så skulle det helst ikke gå ud.
Skrevet af: Boi Jensen, 29. juni 2009 kl. 7.49
Hej L
Du bør helt sikkert vente til efteråret, for så er heldprocenten væsentligt større. Iøvrigt tror jeg slet ikke du kan få fat i sådan et stort træ nu, for oftest står de også ude i jorden i de store planteskoler, der producerer træer i en vis størrelse.
Alle løvfældende træer, der står i jorden flyttes bedst i den periode de har smidt bladene – omkring 1. nov. til 1. april.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Lise D, 30. juni 2009 kl. 16.43
Hej Boi,
Jeg har nu forhørt mig hos to fagfolk hhv. en anlægsgartner og en planteskole. Træet skal være mellem 4–7 eller 5–10 år gammelt, afventer pris.
Begge kunne (som du nævnte) ikke skaffe det før efteråret, da træerne ikke kunne graves op nu. De ståer åbenbart ikke i potter, de helt store. Så sidst i september, først i oktober kunne jeg få træet hjem.
Er meget spænde på prisen...
Skrevet af: Erik Hansen, 21. oktober 2009 kl. 11.13
L :
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad der videre skete.
Fik du så et stort blommetræ?
I så fald; hvad kom du til at betale for det?
Skrevet af: Lise D, 21. oktober 2009 kl. 13.34
Erik M Hansen:
Jeg forhørte mig vedr. prisen som er ca. 1.000,00 (hos Gug Planteskole i Nordjylland) for et 7 årig træ der er 10 cm i diameter.
Jeg valgte at købe et almindeligt et istedet for. Blev nærrig selvom det nu ikke var så dyrt :o)
Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 15.49
Umiddelbart er det ikke dyrt, hvis man tænker på at gartneren skal have det stående i 7 år og sørge for vanding, rodbeskæring osv... Det er kke her han tjener sine penge. Men for os, der skal købe træet er det mange penge og har man lidt tålmodighed skal man hellere nøjes med et billigere et, da det har nemmere ved at vokse sig til med årene.
Et stort træ kræver mere pasning og pleje og ærgelsen er også meget større, hvis det da går ud.
Jeg var engang i praktik på Bagsværd Planteskole, hvor den daværende ejer havde stedsegrønne træer stående, som han havde haft passet i over 30 år og som blev solg for ca kr. 900.- Det er godt nok 25 år siden. Planterne blev som oftest gravet op kl. 4.00 samme morgen, på gammeldags maner (med spade og knofedt.) for så at bliver kørt ud til kunden herefter. det var som oftest forsikrings selskaber, der købte disse træer
Men man skal være meget næring, hvis man vil tjene sine penge på den måde, efter min mening
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.