Skrevet af: Maria, 10. august 2009 kl. 10.41
Hejsa
For 5 år siden anlagde vi en fin rullegræs plæne, den var super flot. Nu er der begyndt at vokse tidsler, mælkebøtter, kløver og alt mulig andet i den.
Det synes min mand slet ikke kan accepteres, så han vil gi den en gang plænerens, men jeg vil ikke have noget gift i jorden som kan komme til mine frugt træer og buske...
Hvad kan man gøre hvis man ikke ønsker at bruge noget giftigt?
Håber nogen har en ide.
Venlig hilsen
Maria
Skrevet af: Lone Brems, 10. august 2009 kl. 11.00
Hej Maria
Som i mange andre sammenhænge er der lidt mere arbejde i ikke at bruge kemi til gengæld er det god, gratis motion i fri luft :-). Men det jeg nu vil foreslå fjerner ikke alle former for uønskede planter for eksempel kan kløver vanskeligt udkonkurreres af græsset...
Det kan være en god idé her i sommer og til foråret 2010 at rodstikke tidsler og mælkebøtter brug evt en kasseret kokkekniv til formålet, hvis I ikke vil investere i et tidseljern.
Derefter burde det ikke være nødvendigt.
Og så skal der næring til, så græsset for alvor gror!
Næste skridt er derfor at anlægge en god kompostdynge med en blanding af hestemøg og haveaffald når den har taget varme vendes den rundt et par gange i efterårets løb og holdes passende fugtig, så der sikres en god omsætning.
Hvis dette med at kompostere er nyt for jer, så kig efter vejledning under emnet dyrkningsmetoder på bjælken herover.
I det tidlige forår topdresser I hele plænen med ca 2 cm komposten og evt 1 cm groft grus. Riv med en grovtandet rive for at fordele komposten men fjerne ikke noget. Græsset vil hurtigt skjule halvomsatte halmstrå og lignende.
Derefter handler det om at slå græs gerne to gange ugentlig i vækstsæsonen og lad afklippet ligge på plænen, så der kan dannes ny muld. En (håndskubbet) cylinderklipper efterlader græsafklippet nogenlundet velfordelt, så det hurtigt synker ned mellem græsstråene og rivning er overflødig.
Klippehøjden bør ikke komme under 4 cm.
Hvis græsset begynder at gro lidt i "totter" kan det være en idé at fordele pilleret, komposteret husdyrgødning ud over plænen men det dur kun til noget i månederne maj august, hvis temperaturen er høj nok og der er fugt nok til at der er gang i den naturlige nedbrydning af "pillerne", så næringsstofferne frigives.
God arbejdslyst :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.