Skrevet af: Martin Baltser, 16. august 2009 kl. 17.21
Jeg har for nogle måneder siden købt en del havton frø fra internettet, som på ingen måde levede op til min forventning. ingen er indtil videre spirret, selv om jeg har delt dem op og forsøgt mig med forskellige metoder.
Er der nogen der har nogle foreslag? og evnt. har to planter til bytte, eller ved om der er steder omkring haderslev de kan findes?
Skrevet af: Boi Jensen, 16. august 2009 kl. 20.23
Hej Martin
Det er ikke så nemt at så havtorn. Normalt skal de sås om efteråret, helt friske og du har formentlig fået tørret frø. Hvis de opfører sig som mange andre frø vil de sandsynligvis spire næste sæson, altså forudsat de har de forhold, der skal til for at de kan spire, bl.a. en vis mængde fugtighed og ikke for meget sol direkte på spirekassen.
God held med spiringen.
Iøvrigt findes der mange forskellige havtorn sorter med forskelllige egenskaber. Disse skal stiklingeformeres eller nedkroges for at bevare egenskaberne fra moderplanten. Derudover er der både han- og hunplanter og man skal have mindst en hanplante for at få frø på hunplanterne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.