Skrevet af: Anette, 23. august 2009 kl. 9.38
Vi har overtaget et nedlagt landbrug og står nu med et stort høloft med masser af gammelt halm, og dette høloft skal nu helt tømmes.
Jeg tænker derfor på om jeg kan bruge det i haven nogen steder? Jeg vil gerne have lavet en køkkenhave til næste år, og der skal også laves masser af bede, da der faktisk kun er træer og buske her nu, kan jeg bruge halmen i forbindelse med det? Evt. til at dække af med så jorden er klar til næste år eller noget?
Kom gerne med masser af inputs og idéer. Alternativt bliver det hele brændt af, men det ville da være ærgeligt hvis jeg kunne have brugt noget af det i haven.
Mvh. Anette
Skrevet af: Martin P, 24. august 2009 kl. 0.17
Der var nogen, der skrev engang at man kan lave sin egen økologiske jord/kompost ved at komme noget halm og lidt vand i en sort sæk, binde knude og lade det stå over en periode.
Der er sikkert nogle af de kloge hoveder herinde der kommer med en uddybende forklaring.
– Martin
Skrevet af: Majbrit, 31. august 2009 kl. 9.47
Halm er alletiders i jordbærrækkerne, det forhindrer mudder i at slå op på bærrene når det regner, og trykker evt. ukrudt. Halmen skal ind mellem jordbærrene når de begynder at blomstre – dvs i aril-maj.
Skrevet af: Line Mathiesen, 31. august 2009 kl. 12.51
Til at starte med kan du lægge det ud som jorddækning over det område, som du har tænkt dig at dyrke køkkenhave på næste år. Så ligger det hele vinteren og formulder lige så stille, og til foråret kan du rive det tilbageværende sammen, og så er jorden dejlig nem at gå til bagefter.
Camilla Plum skriver også i sin bog ''Grønt'' om en metode, hvor man dyrker kartofler direkte under halmdække. Så behøver du ikke fjerne halmen, men lægger blot kartoflerne under halmen, men ovenpå jorden. Det skulle give et fint resultat.
Skrevet af: Ole Madsen, 31. august 2009 kl. 22.15
Pas på, at du ikke binder jordens næringsstoffer i halmen. Den består hovedsageligt af cellulose (et sukkerstof), derfor bør du tilføre gødning til at ernære både planterne i din kommende urtehave plus de mikroorganismer, der skal nedbrydde halmen.
Handelsgødning er brugbart; men overvej alligevel champost, Animix eller lignende.
baadsen/Aktiv Havepleje
Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 8.57
I gamle dage, da jeg var knejt, da brugte man høet til dyrene.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.