Forum

Hvad gør jeg med min bøgehæk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Sønnichsen, 23. august 2003 kl. 17.54

Min bøgehæk blev plantet sidste forår og står nu i den mest kummerlige forfatning. Den står i jord, der ingen næring er i. Jorden fik vi fra et landbrug uden at vide det. Vi fik dårlig vejledning omkring hvordan vi skulle passe den(vi er helt nye udi i havehold), så den er ikke blevet vandet og ukrudtet har vi ikke kunnet holde nede. Mindst hver tredie plante er død og resten er ikke vokset. De står som tynde halvdøde/visne stængler og ser kummerlige ud.

Jeg gav den gødning i foråret, men det er dårligt nok blevet opløst. Vi har været plaget af tørke og meget blæst.

Kan jeg redde den? Det drejer sig om 60 meter hæk. Eller skal jeg starte forfre med en anden sort? Jeg tror virkelig ikke, der er meget næring i vores jord, for alt andet i haven ser stortset lige så jammerligt ud.

Jeg håber en eller anden kan hjælpe mig og min hæk.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 25. august 2003 kl. 9.53

Bøgehække bør plantes om efteråret- fjern alle de døde og køb nye planter til hullerne. Gød og vand optimalt- også i det tidlige forår – det er tit mere tørt end man tror -udskift evt.jorden med bedre jord, sør for at der er renholdt i en ret stor rende ca 40–50 cm. på hver side af hækken og sidst men nok så vigtigt: hent masser af bøgesmuller i skoven til efteråret – Hvorfor?

Fordi det virker som ekstra vitaminpiller for de små planter- måske er der nogle bioorganismer i bladsmulleret som giver bedre trivsel. Disse råd fik jeg af min gamle morfar som var skovridder på et stort gods- og det virker -de steder hvor vi fuldte hans råd om efterårsplantning og bøgesmuller der kom bøgen langt bedre end de andre steder.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 31. august 2003 kl. 20.01

Hej Mette!

Giver Henriette ret;
–Fjern alle døde planter – giv de der ser lidt slatne eller tynde ud en chance, de kan sagtens komme til forår. Når du planter de nye er det vigtigt at du vander en del, selvom det er om efteråret du planter og selvom der kommer en regnbyge indimellem. Rødderne på nyplantede planter har slet ikke fæste nok i jorden til selv at suge den smule vand der normalt kommer ned med regnen.

OG LUG UKRUDTET VÆK. Det skal du gøre fordi så skal planterne ikke slås med ukrudtet om lyset og vandet og planterne arter sig pænere, hvis de for lov at vokse uden indblanding fra ukrudt.

Istedet for bøgesmulder, kan du også anvende dækflis (men det bliver hurtigt dyrt) eller find et sted på nettet hvor de leverer træflis. Træflis har den fordel, at det holder ukrudtet nede og det holder også på fugtigheden i jorden. Ulempen er, at du kan være uheldig at du så sætter planterne lidt tilbage, dvs. at de ikke vokser meget det første år.

Træflisen skal ligges i en tykkelse af min. 15 cm. for at have en god virkning, men gerne 20 cm.

Til sidst kan du, når du har plantet de nye planter til efterår, klippe toppen af dem, sådan at hækken vokser ens op i højde (sammen med de "gamle" planter) og så bliver hækken også hurtigt tæt.

Til forår, skal du stadig vande, ligeså snart du kan se bøgebladene hænger lidt eller bliver brune.

Vent med at bruge gødning til foråret!

Held og lykke.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 8. september 2003 kl. 12.13

En bemærkning til Kenneth
Bøgesmulderet indeholder nogle bioorganismer som giver bedre etablering af de nye planter- ellers er jeg enig med foreslaget om flis ovenpå. Men der er bemærkelsværdig forskel på hvor vi har fodret planterne med bøge"vitaminer" og hvor vi ikke har- og det er nemt at samle en sækfuld af det når man alligevel er i skoven
mvh. Henriette

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 8. september 2003 kl. 13.18

Ang. Dit andet suk – om resten af haven, så antager jeg at I er nye have folk på en ny grund (læs byggegrund)

Hvis det er tilfældet skal du vide at jorden formentlig er dårlig og mishandlet bla. af al bygge trafikken. Så det vil tage jer tid at få gang i den.

Det er grøngødning og jorddække der er vejen – Gødning gør det ikke alene. Det kræver mikroorganisemer, løs jord og liv i jorden – De skal opformeres (forder er grøngødning og jorddække) og jorden skal løsnes – dybt ned – det kan gøres med velvalgte grøngodningsplanter.

Så lån en håndbog i økologisk dyrkning, hvor der et et afsnit om etablering af nye haver – Det vil hjælpe jer. Og hold – det er arbejdet og vente tiden værd.

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg med min bøgehæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad gør jeg med min bøgehæk?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider