Forum

Opfej

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. august 2003 kl. 21.24

Opfej fra min 30 skridt lange del af den asfalterede sti udenfor kolonihaven indeholder grov grus, sand, jord (skråning), tjørnekviste, visne blade, ukrudtsfrø, cigaretskod, ølkapsler, plaststumper m.v.

Jeg har ikke nogen steder i haven, hvor jeg vil dumpe en sådan blanding.

Gennem flere år har jeg derfor sigtet affaldet gennem mit kompost-sigtetråd (15 mesh tror jeg). Det lyder idiotisk og besværligt, men er det ikke, når man først får tjek på det. Og især på, hvor man vil komme det frasigtede hen, altså have et formål med det.

For det er så viseligt, at al organisk materiale flyder ovenpå, når man ryster det lidt, og det kan fjernes i hver etape.

1/ Vejen fejes og opfej skovles i spande. Her tages det første øverste organiske materiale fra til kompostspanden.

2/ I mindre portioner ad gangen sigtes opfejet gennem kompost-sigtetråd lagt over en balje. Hver gang der hældes, tages det øverste organiske fra.

3/ Med en kraftig gummihandske røres rundt i affaldet i sigten, så jord og sand går igennem og kun grov grus og organisk materiale bliver i sigten.(Opfej skal være tørt). Et bump med sigten, og organisk materiale kan samles af. Sådan fortsættes.

4/ Sluttelig har man en bøtte med organisk materiale til kompost eller ind under buske, en bøtte med sand/jord til f.eks. urtestier, en bøtte med grus, som igen kan komme hen til det andet grus, f.eks. under hække. Og en bøtte med cigaretskod, plast m.v., som haven kan befries for.

Lidt flov over den umage, har jeg aldrig før fortalt nogen, at jeg gør sådan. Men jeg vil nok blive ved med det, for nu kan jeg gøre det hurtigt, så jeg synes, det er umagen værd.

Har nogen en bedre løsning?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Lauritsen, 27. august 2003 kl. 9.45

Prisværdigt!

Nyt svar til emnet »Opfej«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opfej

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider