Skrevet af: Helle, 18. september 2009 kl. 11.47
Jeg har en 30 år gammel thujahæ, som er 20 meter lang, to meter bred i den ene ende og en halv meter i den anden. Hækken har intet grønt i toppen, hvis man ser oven fra og ned i hækken.
Kan man klippe den ned/ ind så den bliver lige bred over det hele? Og hvis man kan tager det så ikke lang tid før den kommer igen, hvis den i det hele taget kommer igen!
Der er et par steder hvor den er blevet klippet forlangt ind, hvor det grønne ikke er kommet igen efter et år!
Håber der er nogle som har kendskab til det.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. september 2009 kl. 20.34
Jeg har forsøgt at klippe en gammel thujahæk ned og den har efter 2 vækstsæsoner kun skudt ganske sparsomt, der hvor der har siddet en lille grøn gren tilbage. Det er min erfaring at man kan få thuja til at skyde fra stammen så længe der er liv i toppen, men har først fjernet alle grønne grene fra toppen af stammen, så er chancerne meget små.
Jeg må nok bedrøve dig med, at der kun er en mulighed tilbage – nemlig at fjerne hækken og begynde med en ny. Resterne af vores bliver fjernet i løbetr af vinteren.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 21.32
Det er også min erfaring at man ikke skal gå så hårdt til dem med hensyn til beskæringen. De kan desuden være svær og gøre pæne igen. Omvendt kan de også være kønne, hvis de har været passet rigtig i mange år. Det er efterhånden sjældent at se unge hække af Thuja. Jeg har ikke støt på nogle her i Gladsaxe. Derimod er bøgen ved at blive populær igen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.