Skrevet af: J. H., 19. september 2009 kl. 8.38
Jeg har en lille række efterårshindbær og de har givet bedre udbytte iår end nogensinde.
Blev nysgerrig og undersøgte priserne i byen, på de her skønne bær.
Indtil nu har jeg sparet 500, på egen høst.
Kiloprisen her, ligger pt på ikke mindre end 160,.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 22.04
Ja det med kilopriserne er noget underlig noget, for lige før den nye høst sker kan de fås helt nede omkring kr 10, for 200 gram (frossent og på tilbud) og nu koster de omkring kr 2025 for ca 150 gram. Så ved jeg godt at at de er friske og hvis der havde været flere på marked var prisen også anderledes. Det samme gælder jordbær, her kan man i øjeblikket få bakker med 250 gram til kr. 20,, men for 2 måneder siden kostede de kun det halve.
I år har de amerikanske blåbær til gengæld været billige, hvilket må hænge sammen med at der er kommet flere avlere
Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2009 kl. 22.43
De første billige hindbær er ofte fra det sydlige Polen hvor de modner tidligere.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. september 2009 kl. 9.34
Vi føler os også meget rige, når vi plukker hindbær for tiden... Vi kan plukke 3400 g hveranden dag og kan blive ved med det til en gang i december.
Vi har en schweizisk sort, der hedder Herbsternte, som både har meget mere hindbærsmag end Autumn Bliss og kan blive ved længere herligt!
Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 11.26
Helt ærlig... Jeg er misundelig på dig. Det eneste jeg hader ved hindbær er at finde orm i dem. Ellers elsker jeg dem. Den sort du har købt her er det en planteskole sort eller er den købt via nettet.
Jeg har selv nogle gamle sorter, der dog ikke har de hel optimale lyforhold og efter min mening er smagen også noget tilbage at ønske.
Jeg så i et planteskole katalog, at man kan får sorte hindbær
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. september 2009 kl. 11.30
Hej Søren -
jeg har købt den for mange år siden via foreningen Frøsamlerne, som jeg er medlem af, så den er ikke lige til at finde. www.froesamlerne.dk/
Med mindre man tager på lidt netsurfing, så kan man finde mange gode ting...
Jeg har f.eks. lige fået sorte hindbær hjem fra en tysk planteskole dem er jeg lidt spændt på!
mvh
Anja
Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 12.00
Det kan også være at Herbert i Harblinge (Sverige) har dem han er kommet i besiddelse af nogle af de gamle sorter, bl.a. Loyd George og mormors hallon som jeg selv har nogle stykker af. Jeg har også nole meker som jeg skal have plantet ud.
Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 20.52
Hej Anja.
Den Herbsternte som du lovpriser, er den med eller uden torne. For dem med torne er ungerne ikke glade for (incl. mig selv)
Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 21.56
Hedder den ikke : Zefa Herbsternte for så fås den hos via denne hjemmeside : www.hallonplantor.se/
Hösthallon med mognad från slutet av augusti. Stora söta bär.
Lätt lera. Alla skott kapas mycket sent på hösten, ända nere vid marken, efter bladfall.
Hösthallon kräver skötsel i form av gödselvatten under växtsäsongen. Använd naturgödsel för bästa resultat.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. september 2009 kl. 22.11
Hej Søren -
mine bær er ikke så spidse, så det er ikke helt præcist den samme men nok tæt beslægtet, mon ikke?
og Mogens jeg kan ikke lige huske, om den har torne det må checkes, når det bliver lyst...
mvh
Anja
Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.24
Du har ret i at de er meget spidse på billedet. Jeg havde på et tidspunkt 6 forskelige sorter og kunne ikke holde dem adskilt fra hinanden. Nu har jeg kun 3 som er jeg sikker på. Jeg syntes at det er meget svært at skelne dem fra hinanden.
Så er det lidt nemmere med æbler og pærer...
Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 22.35
Nå du er overgartner, kan se forskel på æbler og pærer ho-ho
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.