Skrevet af: Mia, 20. september 2009 kl. 14.51
Hvad kan man dyrke hen over vinteren i sin vindueskarm?
Jeg har spirrer til at stå og havde tænkt på salater og løgplanter man kunne gå og nippe toppen af, men har læst at salater skal have kulde for at spirre og trives.
For mig er det blevet lidt af en hobby at se, hvor meget jeg selv kan dyrke af familiens grøntsager på vores lille altan og i vindueskarmen, og det ville jeg gerne fortsætte med hen over vinteren, så jeg ville gerne høre hvad I har af idéer og erfaringer.
Skrevet af: Lone Brems, 21. september 2009 kl. 10.53
Hej Mia H
Dine grøntsagsrester kan give lidt grønt drys...
Læg et lag sand (ca 2 cm) i bunden af en flad skål – fugt det uden at der kommer til at stå synligt vand i overfladen.
Når du herefter renser gulerødder, rødbeder, persillerødder, pastinak og selleri skærer du roden over ca 1,5 cm under toppen. Skærefladen presses en anelse ned i sandet, så der er ordentlig kontakt, men uden at sandet presses op af siden på det lille stykke urt.
Der må gerne sidde lidt slatten /vissen top tilbage på urtestykket – det kan pilles af, når du skal til at høste.
Hold sandet fugtigt og stil skålen i mest muligt lys – efter en ugestid er der spiret små friske skud frem.
Små løg kan (uden at være skåret over!) også let spire i sådan et lille sandbed.
Du kan ikke forvente at høste store mængder eller flere omgange, men metoden giver stor sandsynlighed for et lille friskt, grønt drys. Og en smule sand i komposten samme med de nu helt udtjente urtetopstykker skader jo ikke ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mia, 21. september 2009 kl. 11.37
Mange tak! Det skal prøves
Mvh Mia H
Skrevet af: J. H., 22. september 2009 kl. 9.29
Har du f.eks. frørester af broccoli, rødkål, hvidkål, fennikel, radiser, rødbeder eller rucola m.fl. – kan du lave spirer i potter eller skåle til f.eks. salatskålen eller som drys i supper e.lign. Faktisk som man gør med karse ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.