Forum

Beskæring af blommetræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 29. september 2009 kl. 18.31

Har et blommetræ, ved ikke hvilket, som mildt sagt er træt, der er meget få blade på og max 10 blommer.

Det deler sig i et y ca 160 cm oppe, hvis jeg nu vil beskære det for og få det til at skyde på ny, hvor skal jeg så skære af det?

Kan jeg tage det lidt oppe af de 2 grene i y'et eller er løbet kørt og træet skal fjernes helt.

på forhånd tak

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. september 2009 kl. 20.29

Hej M. Clausen
Hvis træet er gammelt – måske langt over 30 år vil jeg foreslå at fjerne det, plante et nyt et par meter væk i forhold til det gamle og så få et, der smager godt og er der ikke andre blommetræer i nærheden, så må det være selvbestøvende.

Et gammelt træ vil være meget vanskelig at få i gang igen efter en så kraftig beskæring og så hellere være konsekvent.

Hvis du kigger tilbage er der forslag til mange gode spiseblommer, der smager godt. Bl.a. har Maren Korsgaard, der er delvist beskæftiget på Pometet i Tåstrup ved vores nationale frugtsamling, lavet en artikel om blommer.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 29. september 2009 kl. 20.41

Tak for svar, ja tror det er meget gammelt, så kan godt være jeg bare skal fjerne det helt, det står også meget tæt på skel, så måske meget godt at få det væk, min nabo har også klaget lidt over det, men han klager nu over alt når han keder sig:-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. september 2009 kl. 7.39

Hej M. Clausen
Så synes jeg du skulle prøve at finde et enkeltstammet træ denne gang og forme det, så træet får vinkelrette grene ud fra den ene stamme og de holdes i vandret. Dernæst finder du ud af hvilken sluthøjde, du ønsker og holder derefter træet derefter ved beskæring i perioden juli–september.

Nyt svar til emnet »Beskæring af blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af blommetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider