Forum

Bestemmelse af 2 bær-træer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 5. oktober 2009 kl. 18.29

Hejsa

Jeg har en hund der desværre æder alt, og jeg kender alt til at taks er dødgiftig for hunde. Men har kun set taks-buske... ved ikke om de findes som træer...

Vi har disse 2 slags træer stående lige uden for, og Sille har flere gange haft fat i nogle af bærene. Tog dog jeg har fået alle ud af hende, men kunne godt tænke mig at vide hvilke slags de er, så jeg kan finde ud af om det er nogle der er giftige for hunde...

picasaweb.google.dk/Frittefrej/HvilkeBRTrEr#
Billederne kan klikkes større :-)

På forhånd tusind tak for hjælpen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 5. oktober 2009 kl. 21.02

De er ikke giftige det er rønnebær...plukker selv bærene til mamelade eller til blandings frugt bærrene smager søde når de er modne men er ugiftig så dem er der ingen der død af

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 5. oktober 2009 kl. 21.14

Var lige lidt for hurtig det er tjørn og ikke rønnebær men de er stadig ikke giftig billed nr 1 bær nu på denne tid meletsøde bær...bruger dem stadig til blandingsmamelade.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. oktober 2009 kl. 21.15

Synes nu mere det ligner hvidtjørn, men den er heller ikke giftig.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2009 kl. 10.25

Det er en tjørn på billede, men den er ikke giftig. Om Rønne bær er giftig for hunde ved jeg ikke. Der skal du nok spørge en dyrlæge.

Taks kan blive til træer med årene, men oftest bliver de holdt nede og klippet til som buske. Nær de ender som træer er de eAlmindelig

Taks (Taxus baccata) er vildtvoksende. Det kan enten være et lille, regelmæssigt stedsegrønt træ eller en bred kroget busk med en tæt grenet vækstform. Mange af de dyrkede former har en omvendt kegleform som er meget sjælden i naturen. Stammer og grene kan være meget uregelmæssige i tværsnit. Barken er først grønlig, så bliver den brun med smalle strimler. Gammel gren- eller stammebark skaller af i flager og afslører derved den røde, orangerøde, gule eller brune underbark. Knopperne er spredte, små, ægformede og grønne. Nålene er mørkegrønne med tydelig spids og med en langsgående køl på oversiden. De hanlige blomster er samlet i raklelignede stande, mens hunblomsterne er enlige eller få sammen. Frugterne er bæragtige og røde med slimet, vammelt-sødt frugtkød og en giftig, grøn kerne. Som regel finder man kun rent hanlige eller rent hunlige (frugtbærende) individer.

fter min mening ikke særlige kønne og ser noget ranglet ud.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 6. oktober 2009 kl. 13.38

øhm er det ik 2 forskellige slags bær? Både bærene og blade ser forskellige ud?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 6. oktober 2009 kl. 16.19

Rønnebær'er ik giftige for mennesker da de også kan bruges til at lave blandings mamelade af...så mon ikke en hund så også kan tåle dem da dens mave jo er en del mere hårdfør en vores

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 6. oktober 2009 kl. 17.48

Altså... jeg er fuldstændige forvirret...

Der er 2 billeder... 1 fra hver træ... altså 2 forskellige træer...

Men det kan godt passe at et af den er hvidtjørn, for jeg mener nogle af træerne har hvide blomster tidligere på sæsonen, men kan ikke huske nu hvilke af dem, da de står meget tæt...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 6. oktober 2009 kl. 20.36

Jeg tror begge er hvidtjørn, der findes mere end en slags. en griflet hvidtjørn har 1 kerne i bærret, den almindelige har 2 kerner. Det er hvad jeg ved om det, og den med de 5 til 7 lappede blade er engriflet.

Prøv at lægge billederne på fugleognatur.dk så får du lynhurtigt respons, de er bare skrappe.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 6. oktober 2009 kl. 21.00

Prøv at søge på crataegus og du vil se hvor mange hvidtjørne arter der findes...men det er 2 slags hvidtjørn du har.og det er dem som står her hvor jeg bor op ad en tjørne alle...plantet som hveranden...

Nyt svar til emnet »Bestemmelse af 2 bær-træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bestemmelse af 2 bær-træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider