Forum

Klippe ned duftgeranie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jess, 9. oktober 2009 kl. 19.48

Jeg er så heldig at have to enorme duftgeranier der overvintret i min havestue sidst vinter. Havestuen er ikke frost fri, så jeg var enkelte aftener, nødt til at tage dem ind i huset, for at så satte dem tilbage næste dag. Jeg kunne godt hav klippet dem ned, men...det gjorde jeg ikke. Resultatet er nu efter en dejlig varm sommer og langt efterår at de er KÆMPE store. Den største måler næsten tre meter i omkreds! Nu i oktober skyder de stadig. Skal jeg klippe dem ned infor denne vinter, fordi de er for store at flytte hvis der bliver frost i havestuen?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 10. oktober 2009 kl. 0.56

Hej Jess
Du kan sagtens klippe duftgeranierne ned nu. Afklippet kan du bruge som stiklinger og forære væk til venner og familie. Du kan også dele planterne nu, så de bliver lettere at håndtere vinteren over. Husk blot at de skal have lidt vand i starten, så de kan etablere sig i krukkerne.

Alternativt kan duftgerainer også overvintre i en vindueskarm. Der er risiko for at de bliver ranglede, men så kan du bare klippe dem ned til foråret.

hilsen Linda N

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 18.10

Vidste i at duftgeranie i gamle dage blev kaldt ørepine-planten?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 11. oktober 2009 kl. 19.31

Ja ørepine planten – som også kaldes "slå til potten Maren" og "fisplante" er blot en af den store familie af duftgeranier.

Jeg har en pebermyntegeranie som har lodne, utroligt bløde blade og skøn duft af pebermynte.

www.urtegartneriet.dk har rigtig mange forskellige duftgeranier.

Hilsen Linda N

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jess, 11. oktober 2009 kl. 22.03

Ja, det med ørepine planten har jeg hørt af mormor, som for øvrig kalder den Dr. Westerlunds blomma (svensk).

Nyt svar til emnet »Klippe ned duftgeranie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klippe ned duftgeranie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider